Så blir du webbredaktör

Hur blir man webbredaktör på gymnasiet? Här kan du läsa mer om yrket webbredaktör och hur du ska välja på gymnasiet.

Så blir du webbredaktör

Webbredaktör – Hitta utbildning på:

Estetiska programmet   Samhällsvetenskapsprogrammet

Hur blir man webbredaktör på gymnasiet?

Om du vill bli webbredaktör på gymnasiet kan det vara bra att gå ett högskoleförberedande program. Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning medier, info och kommunikation passar bra för en framtida webbredaktör eftersom man får lära sig mycket om bland annat hur man skriver texter, grafisk design och reklam. Utbildningen finns på många gymnasieskolor runt om i landet. Estetiska programmet med inriktning estetik och media kan också vara ett bra alternativ för dig.

För att få en utbildning som webbredaktör efter gymnasiet kan man gå en treårig utbildning på programmet webbredaktör eller läsa medie- och kommunikationsvetenskap.

Vad gör en webbredaktör?

En webbredaktör ser till att ett företags webbplats har information som är relevant, korrekt och se till att det uppfyller de behov som användarna har eller endast med ett företags interna nätverk för företag. En webbredaktör publicerar ofta texter till bland annat nyhetsbrev, producerar annonser, ansvarar för underhåll av webbplatsen och grafisk produktion.

Beroende på vilket företag webbredaktören arbetar på kan omfattningen variera mellan att ansvara för all text på hemsidan och på andra, hela webbplatsen. På många företag finns det även en webbutvecklare vars huvudområde är att ansvara för den tekniska biten av hemsidan. Idag är det allt vanligare att en webbredaktör även ansvarar för företagets sociala medier.

Framtidsutsikter för webbredaktörer

Det finns tyvärr inte en prognos för yrket från Arbetsförmedlingen.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar en webbredaktör?

40 200 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2021

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Data och IT
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida