Så blir du eventkoordinator

Är du en person som gillar att planera och organisera olika events? Då kan eventkoordinator passa dig! Hur blir man eventkoordinator på gymnasiet? Vad gör en eventkoordiantor? Här kan du läsa mer om yrket, löner och hur du ska välja i gymnasiet.

Eventkoordinator – Hitta utbildning på:

Hotell- och turismprogrammet Ekonomiprogrammet

Hur blir man eventkoordinator på gymnasiet?

Om du vill bli eventkoordinator är det en bra ide att läsa Hotell- och turismprogrammet med inriktning hotell & konferens eller Ekonomiprogrammet. Under din gymnasietid får du bland annat lära dig hur man planerar, genomför och utvärderar större och mindre möten. Även de ekonomiska delarna som kan vara bra att ha kunskap om. Efter gymnasiet kommer du kunna arrangera konferenser, seminarier och kongresser.

Du kan även läsa vidare efter gymnasiet på en yrkeshögskola/folkuniversitet på programmet eventkoordinator. Programmet är ofta två år och vanligtvis får du även praktisera under skolgången.

Letar du efter en yrkeshögskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till eventkoordinator på yrkeshögskolenivå!

Vad gör en eventkoordinator?

En eventkoordinator arbetar med att ansvara och planera olika event för bland annat företag där huvuduppgiften är att leda en grupp i ett projekt mot ett gemensamt mål. Det är viktigt att kunna planera och ta ansvar för den ekonomiska biten om du arbetar som eventkoordinator.

En eventkoordinator har många möjlighet när det kommer till jobb, man kan arbeta med publika evenemang, event marketing, mässor och försäljning. Det finns även möjlighet att arbeta inom nöjesindustrin, med bland annat konserter, klubbar, festivaler och tv-produktioner. Du kan som eventkoordinator arbeta på ett eventbolag, hos en kommun eller på en eventavdelning på ett företag. Yrket går även under namnet eventarrangör, eventmanager eller projektledare.

Projekten eller eventen är ofta tidsbegränsade med ett tydligt mål och budget. Därför är det viktigt att en eventkoordinator är organiserad och har koll på vad som behövs göras och vad som har gjorts - för att allt ska gå så smidigt som möjligt.

Framtidsutsikter för eventkoordinatorer

Det finns tyvärr inte en prognos för yrket från Arbetsförmedlingen.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Evengemangs- och reseproducenter m.fl.

34 800 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Administration, ekonomi och juridik
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida