Så blir du ekonom

Vill du jobba som ekonom? Funderar du över vilket gymnasieprogram du ska välja för att bli ekonom efter gymnasiet? Vad har ekonomer för lön? Läs mer här!

Ekonom – Hitta utbildning på:

Ekonomiprogrammet*  Naturvetenskapsprogrammet

*Kräver extra kurser för behörighet

Hur blir man ekonom på gymnasiet?

Överlag krävs någon form av eftergymnasial utbildning på högre nivå för de flesta ekonomyrken. På Ekonomiprogrammet (inriktning Ekonomi), Naturvetenskapsprogrammet och Teknikprogrammet får du direkt den behörighet som behövs för att kunna läsa civilekonomutbildning och kandidatprogram i ekonomi. På Ekonomiprogrammet (inriktning Juridik), Estetiska programmet, Humanistiska programmet och Samhällsvetenskapsprogrammet kan du inom ramen för programmet läsa till den/de kurser som behövs ifall skolan erbjuder kursen/kurserna som behövs och du aktivt väljer till dessa.

Behörighet för Civilekonom/Ekonomie, kandidatprogram: Grundläggande behörighet + Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 3b / 3c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (Områdesbehörighet A4)

Om du vill arbeta som ekonom direkt efter gymnasiet kan utbildningen Diplomerad Gymnasieekonom vara något. Det är en utbildning som finns på utvalda gymnasieskolor i Sverige och efter en sådan utbildning kan du direkt efter gymnasiet arbeta som till exempel ekonomiassistent och revisorsassistent.

Letar du efter universitets- eller högskoleutbildningar? Här hittar du utbildningar till ekonom på universitetsnivå!

Vad gör en ekonom?

Som ekonom kan du till exempel arbeta med marknadsföring och försäljning, budgetering och ekonomisk planering, redovisning och revision samt utredningsarbete. Framtida arbetsområden är bland annat banker, försäkringsbolag, finansbolag, reklam, information och konsultverksamhet. Ekonomer finns dock inom alla branscher på arbetsmarknaden och arbetsuppgifterna kan därför variera beroende på inriktning. Vanliga arbetsuppgifter för gymnasieekonomer kan vara administration av löner och handläggning av låneansökningar.

Framtidsutsikter för ekonomer

Framtidsutsikterna för ekonomer ser lite olika beroende på vilket yrke det gäller. Arbetsförmedlingen bedömer att det blir hård konkurrens om jobben för banktjänstemän, ekonomiassistenter samt löne- och personalassistenter både på fem och tio års sikt.

Revisorer och controllrar: Arbetsförmedlingen bedömer att revisorer, controllrar, marknadsförare och marknadsanalytiker kommer att möta en medelgod arbetsmarknad både på fem och tio års sikt.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Övriga ekonomer

46 800 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020