Så blir du arbetsmiljöinspektör

Vill du jobba med arbetsmiljö? Läs mer om arbetsmiljöinspektör och vilka gymnasieprogram som passar. Här kan du även se yrkets lön och vilken utbildning du behöver efter gymnasiet.

Arbetsmiljöinspektör i arbetsmiljö med surfplatta

Arbetsmiljöinspektör – Hitta utbildning på:

Naturvetenskapsprogrammet   Samhällsvetenskapsprogrammet

Hur blir man arbetsmiljöinspektör på gymnasiet?

För att arbeta som arbetsmiljöinspektör krävs att du har tagit examen från gymnasiet, har arbetslivserfarenhet, B-körkort samt har en examen från högskola, universitet eller yrkeshögskola. Du kan till exempel ha en examen som jurist, beteendevetare, ergonom eller sjuksköterska. Utbildning vid högskola eller universitet kräver grundläggande behörighet och ibland även särskild behörighet.

När du blir anställd av arbetsmiljöverket så får du gå en sex månaders internutbildning för att lära dig mer om yrket.

Vad gör en arbetsmiljöinspektör?

Som arbetsmiljöinspektör arbetar du med att granska, kontrollera och inspektera arbetsmiljön på arbetsplatser för att se om arbetsmiljölagstiftningen efterföljs. En arbetsmiljöinspektör arbetar antigen i lag med en annan inspektör eller ensam, och har ofta kontakt med skyddsombuden på arbetsplatser.

Det som kan inspekteras på arbetsplatser kan vara i form av den fysiska arbetsmiljön såsom risker i arbetet, felaktig hantering av material eller dålig luft och buller. Men även den psykiska arbetsmiljön samt själva organisationen där man inspekterar stress, mobbning och olika relationen på arbetsplatsen.

Vid upptäckt av brister och problem på arbetsplatsen så skriver arbetsmiljöinspektören en rapport och delger företaget om problemen för att återkomma vid ett senare tillfälle och inspektera igen och se problemen åtgärdas. Företagen får reda på vad problemen är, men inte hur de ska åtgärda dem.

Framtidsutsikter för arbetsmiljöinspektör

Arbetsförmedlingen utför ingen prognos för yrket arbetsmiljöinspektör, därmed finns det ingen information om hur arbetsmarknaden ser ut inom yrket, varken i dagsläget eller i framtiden.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Arbetsmiljöingenjörer, yrkes- och miljöhygieniker

47 200 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020