Svara på vår undersökning om gymnasievalet och ha chans att vinna presentkort á 1 000 kr på Filmstaden! ✨📽️ Gör undersökningen här!

Yrkesprogrammen som ger flest möjligheter till jobb

En av de största anledningarna till att välja ett yrkesprogram är ofta att eleven i fråga vill ut i arbetslivet efter gymnasiet. I den här artikeln vill vi lyfta fram de yrken där det är störst brist på arbetskraft och därmed mindre konkurrens om jobben.

Vilka yrken är i störst behov av arbetskraft kommande år?En av de största anledningarna till att välja ett yrkesprogram är ofta att eleven i fråga vill ut i arbetslivet efter gymnasiet. I en rapport från arbetsförmedlingens presenteras framtidsutsikterna för cirka 200 yrken. I den här artikeln vill vi lyfta fram de yrken där det är störst brist på arbetskraft (och därför mindre konkurrens om jobben) under 2016.

Arbetsförmedlingens rapport visar att det är inom framför allt fyra av de 12 yrkesprogrammen som det kommer finnas gott om arbetstillfällen. Dessa program är:

Jobben som skriker efter arbetskraft

Här nedan har du listan över de yrken (ej högskolenivå) som är i störst behov av arbetskraft under 2016. Inom parentes ser du vilket gymnasieprogram som kan vara passande att läsa för yrket.

Fullständigt gymnasiebetyg en förutsättning

Om du vill ha bästa möjliga förutsättningar för att få ett jobb efter gymnasiet så är rådet från Håkan Gustavsson på arbetsförmedlingen tydligt:

- Att slutföra sin gymnasieutbildning är det enskilt viktigaste rådet man kan ge. Fullständiga gymnasiebetyg är helt enkelt en förutsättning för att ha goda möjligheter till jobb.

Källa: http://www.arbetsformedlingen.se/

Läs också om vilka yrkesprogram som var populärast på Gymnasium.se under 2015!

[Facebook:like]

Annonser