Svara på vår undersökning om gymnasievalet och ha chans att vinna presentkort á 1 000 kr på Filmstaden! ✨📽️ Gör undersökningen här!

VVSYN - Vi ger dig försprång

Oavsett om du vill jobba, plugga, starta eget eller resa utomlands är VVS- och fastighetsprogrammet, VF, svaret. Vårt program öppnar upp fler vägar än det finns på Googlemaps, men du kommer behöva kämpa också. Arbetar du med världens viktigaste resurs tar du jobbet på allvar.

Universitet

… på universitetet

VF ger dig inte automatisk högskolebehörighet, men det går lätt att fixa med ett minimum av arbete. Börja med att kolla vilka kurser skolorna har som programfördjupningar, det finns gymnasier som erbjuder de kurser som saknas till högskolebehörigheten här. Ett alternativ är att kombinera dina 200 individuella poäng med 100 poäng utökad studieplan.

Oavsett vilken väg du väljer ska du veta att skolan är skyldig att ge dig möjlighet att läsa in behörigheten. Det innebär att du alltid har möjlighet att ta studenten med ett yrke OCH högskolebehörighet, då har du ett rejält försprång när du kliver ner från flaket. Är du dessutom sugen på att bli ingenjör ger VF dig en fördel om du vill gå VVS-ingenjörsutbildningen. Eller som vi ser det, hattrick i framtid.

Laptop

… i klassrummet

Längtar du efter att tänka själv, lösa problem och se om det som står i böckerna verkligen funkar i verkligheten är det VF som gäller. Däremot ska du inte välja vårt program om du vill softa ett par år. Rent vatten är en fråga på liv eller död och det ställer krav på yrkeskåren.

På VF får du ett hantverk med rötterna i Romarriket och kunskap om de senaste materialen. Det är ingen plats att pilla sig i naveln på.

Jordglob

… i karriären

Som rörmokare är det lika självklart att borra brunnar i Afrika som att sätta in kranar i världens enda 7-stjärniga hotell i Dubai. Kombinationen av det du lär dig på
programmet och svenskars goda rykte som yrkesmänniskor öppnar upp många arbetsmarknader. Är du sugen på att starta eget är VF perfekt, hit söker sig flest unga som vill göra just det. Ni kommer inspirera varandra och bygga nätverk som håller hela vägen in i yrkeslivet.

Hos oss har du möjlighet att ta ett branschcertifikat efter att ha jobbat en tid. Det ger dig rätt till en högre lön enligt kollektivavtalet och är ett kvitto på att dina kollegor ser din yrkesskicklighet. Vill du ha nya utmaningar efter ett par år finns möjligheter att jobba som till exempel arbets- eller projektledare.

Medalj

… varje dag

Som rörmokare har du ett riktigt jobb där både hjärnan och kroppen utvecklas. Varje dag är fylld med nya utmaningar som kommer testa dina problemlösningsskills. Du kommer värma hus, kyla lokaler och släcka människors törst men väldigt, väldigt sällan jobba med bajs.

Visst, är det fysiskt krävande ibland – det är därför kollegorna har skräddarsytt verktyg som hjälper oss. Det är omväxlande, frustrerande men sällan långtråkigt. Du kommer se nya miljöer, träffa många knasiga människor och skratta mycket.

VVS-Branschens Yrkesnämnd är en samarbetsorganisation mellan arbetsgivarna och arbetstagarna. Vi arbetar med utbildning och certifiering inom VVS-branschen. Kolla in vår Instagram eller hemsida!

Yrkesguidens startsida

Annonser

Du kanske också är intresserad av: