Så blir du tandtekniker

Hur blir man en tandtekniker? Vi ger dig information om yrkets lön och vad du ska läsa på gymnasiet för att arbeta som tandtekniker i framtiden!

Så blir du tandtekniker

Tandtekniker – Hitta utbildning på:

Naturvetenskapsprogrammet

Hur blir man tandtekniker på gymnasiet?

Om du vill arbeta som tandtekniker i framtiden så behöver du studera på en högskole- eller universitetsutbildning under tre år, vilket omfattar 180 högskolepoäng, och finns i Malmö, Göteborg och Umeå. För att studera till tandtekniker behöver du ha en grundläggande högskolebehörighet samt godkänt i Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Om du läser till kurser på gymnasiet så kan du studera på något av de nationella gymnasieprogrammen för att komma in på tandteknikerutbildningen. Naturkunskapsprogrammet ger dig dock direkt behörighet till utbildningen.

Vad gör en tandtekniker?

Som tandtekniker arbetar du tillsammans med tandläkare för att skapa och designa proteser och implantat för patienter som har problem med sina tänder. Det gäller framförallt att skapa proteser till de patienter som saknar en eller flera tänder. Tandläkaren gör avgjutningar och former från patientens mun som du sedan ska arbeta med för att skapa nya användbara tänder. En utmaning för en tandtekniker är att skapa proteser som smälter in bland de andra tänderna i munnen och inte sticker ut på något sätt.

Som tandtekniker bör du vara duktig på att lösa problem, noggrann, konstnärlig med en känsla för färg och form samt ha en bra finmotorik.

Framtidsutsikter för tandtekniker

Arbetsförmedlingen utför inga prognoser för den framtida arbetsmarknaden för yrket som tandtekniker.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar en tandtekniker och ortopedingenjörer m.fl.?

34 700 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020