Så blir du revisor

Hur blir man en revisor efter gymnasiet? Vad gör en revisor? Vi berättar mer om yrket, yrkets lön och om vad du behöver läsa på gymnasiet för att bli revisor!

Så blir du revisor

Revisor – Hitta utbildning på:

Ekonomiprogrammet Naturvetenskapsprogrammet

Teknikprogrammet

Hur blir man revisor på gymnasiet?

Om du vill arbeta som revisor så behöver du studera och arbeta i totalt åtta år efter din gymnasieexamen: Tre år (180hp) på högskola eller universitet mot ekonomi för att få en kandidatexamen, tre år praktisk utbildning där du arbetar under en auktoriserad revisor, och två år där du fortsätter utbilda dig teoretiskt alternativt att du fortsätta den praktiska utbildningen. Efter den teoretiska och praktiska utbildningen så avlägger du ett prov hos Revisorsnämnden som ger dig din titel som auktoriserad revisor.

För att studera ekonomi på högskola eller universitet krävs följande betyg från gymnasiet:

• Grundläggande behörighet
  • Engelska 6
  • Matematik 3b/3c
  • Samhällskunskap 1b/1a1+1a2

Vad gör en revisor?

En revisor arbetar med att kontrollera och granska olika företags redovisning och styrning, vilket kan gälla företagens ekonomi och resursfördelning men även kring hur företag kan effektivisera sin verksamhet, både vad som gäller interna och externa medel. Som revisor ska du alltid arbeta objektivt och neutralt med dina frågor och uppgifter då det är du som hanterar och ansvarar över att ekonomin och styrningen går rätt till, det är din uppgift att granska och rapportera när fel och problem uppstår inom företag. Det är ett avancerat yrke som kräver att du är noggrann i ditt arbete, att du kan följa regler och instruktioner och alltid vara uppdaterad på vad som gäller, samt att kunna samarbeta med många olika människor.

Framtidsutsikter för revisorer

I dagsläget är arbetsmarknaden för revisorer i balans, vilket innebär att det finns en efterfrågan efter utbildade inom yrket men att det samtidigt är många som väljer att utbilda sig. Under de kommande fem till tio åren kommer prognosen inte att förändras nämnvärt utan fortsätta vara i balans, det kommer därmed finnas jobbmöjligheter för de som väljer att utbilda sig.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar en revisor?

43 900 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020