Så blir du originalare

Originalare

Originalare – Hitta utbildning här

Hur blir man Originalare på gymnasiet?

Vill man bli originalare kan man få bra förkunskaper genom att läsa Estetiska programmet med inriktning Estetik och media på gymnasiet. Det finns också eftergymnasiala utbildningar inom Yrkeshögskolan och på kommunikationsskolor.

Vad gör en Originalare?

Som originalare arbetar man med prepress, det vill säga förberedelse innan tryck. Originalare kan också kallas för prepresstekniker.

I arbetet ser man till att dokument färdigställs för tryckning. Det handlar mest om digitalt material, men även om fotografier, tidigare tryck för scanning, samt layout och sidplanering. Det är så att tryckarken ska läggas på bästa sätt i tryckpressen. I arbetet behöver du ha bra kunskap inom färghantering.

Som originalare har du hand om den löpande framställningen av reklam och annat material fram till den tekniska produktionen. Den slutliga produkten är ofta tryckta medier, men kan även vara webbsidor eller reklam i TV och radio.

Originalaren monterar bilder och text efter anvisningar från en artdirectors. Monteringen görs huvudsakligen i datorn med hjälp av olika slags bild- och textbehandlingsprogram. Man ser till att bilder och färger är korrekta och rätt placerade. Produkten kan vara allt från enklare broschyrer till logotyper, hela utställningar eller stora skyltar. Arbetet kan ibland vara under tidspress, särskilt då material ska levereras i tid till en deadline.

Framtidsutsikter för Originalare

Det finns ingen prognos för hur lätt eller svårt det kommer vara att få jobb inom detta yrkesområde i framtiden.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Prepresstekniker

28 700 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2017

Bra val av gymnasieprogram:

Dominic arbetar inom den grafiska industrin, kolla in videon om du vill veta mer!

« Tillbaka till alla yrken inom Kultur, media och design
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida