Så blir du konditor

Är du kreativ och gillar du att skapa bakverk? Då kan konditor vara ett yrke för dig! Hur blir man konditor på gymnasiet? Vad har en konditor i lön? Vad gör en konditor? Här kan du läsa mer om yrket konditor.

bakverk

Konditor – hitta utbildning här

Restaurang- och livsmedelsprogrammet

Hur blir man konditor på gymnasiet?

Om du vill bli konditor passar det bra att gå Restaurang- och livsmedelsprogrammet med inriktning bageri och konditori. Programmet finns på många skolor i landet, där det ofta är praktiktid på ett bageri eller konditori.

Om du vill fördjupa sina kunskaper inom konditori kan du läsa vidare på en yrkeshögskola. Efter att ha skapat sig erfarenhet inom yrket finns det möjlighet att avlägga prov för Gesällbrevet, vilket är en kvalitetsgaranti på att personen är väl insatt i yrket.

Letar du efter eftergymnasial utbildning? Här hittar du utbildningar till konditor på eftergymnasial nivå!

Vad gör en konditor?

Som konditor på ett mindre bageri eller konditori finns det ofta ett fåtal maskiner och man utför de flesta arbetsmomenten för hand. Huvuduppgifterna är att mäta upp ingredienser, blanda, vispa, utforma bakverk, grädda och dekorera. På vissa konditorier kan man även som konditor baka matbröd. Det är även viktigt att arbetsplatsen är ren och prydlig och att man tar hand om disken. Som konditor är det viktigt att ha en kreativ förmåga, att utforma och dekorera bakverk kräver blick för färg och form.

Det finns möjlighet att jobba på mindre konditori,bagerier, större restaurang eller industribagerier. På ett stort industribageri kan arbetsuppgiften främst bestå av att övervaka maskinell massproduktion av bakverk.

Framtidsutsikter för konditorer

Branschorganisationen Sveriges bagare och konditorer bedömer att behovet av konditorer kommer vara stort de kommande 5–10 åren. Det finns alltså mycket goda framtidsutsikter för dig som väljer att utbilda dig till konditor.

Källa: Arbetsförmedlingen, Sveriges bagare & konditorer

Lönestatistik för Konditorer och Bagare

30 300 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2022