Svara på vår undersökning om gymnasievalet och ha chans att vinna presentkort á 1 000 kr på Filmstaden! ✨📽️ Gör undersökningen här!

Jobba som ingenjör inom järnväg

Vill du jobba med ett varierande och kreativt yrke? Som ingenjör inom järnvägsbranschen får du vara med utveckla framtidens transportsystem!

Ingenjörer diskuterar

Vill du jobba med ett varierande och kreativt yrke? Som ingenjör inom järnvägsbranschen får du vara med och utveckla framtidens transportsystem och bidra till en mer hållbar samhällsutveckling!

Vad gör en ingenjör?

Som ingenjör kan du jobba med nästan vad som helst! En ingenjör jobbar med problemlösning i alla dess former och yrket är kreativt, varierande och utvecklande. Ingenjörer behövs inom många delar av samhället, och jobbar ofta med någon form av teknisk utveckling och problemlösning inom ett specifikt område. Olika ingenjörer kan ha väldigt olika utbildningar, beroende på vad de jobbar med. Läs mer om olika typer av ingenjörsutbildningar här.

Vilka egenskaper eller förmågor bör en ingenjör ha?

📅

Organisationsförmåga

En ingenjör leder ofta projekt och behöver kunna leda och planera arbetet.

💡

Problemlösning

En stor del av arbetet som ingenjör handlar om att lösa problem av olika slag.

🤝

Social förmåga

Det är viktigt att du som ingenjör kan förstå olika behov och samarbeta med andra.

Jobba som ingenjör inom järnvägsbranschen

Som ingenjör i järnvägsbranschen kan du vara med och utveckla framtidens transportsystem och bidra till en grönare, smidigare och säkrare samhällsutveckling. Du kan jobba med bland annat projektering, projektledning eller planering för utbyggnaden av Sveriges infrastruktur. Du kan också jobba med material, logistik eller helhetslösningar för järnvägens komplexa system, konstruera och bygga prototyper eller programvara, utvärdera processer och undersöka/utveckla fordon.

Inom järnvägsbranschen behövs det ingenjörer inom till exempel samhällsbyggnad, järnväg, elkraft, fordon, konstruktion, design, utveckling, miljö, produktion, maskinteknik och datateknik. Oavsett vilket område du väljer att inrikta dig på har du bra karriärmöjligheter.

💡 Tips! Lyssna på Järnvägsjobbs podcast om hur det är att studera en ingenjörsutbildning på universitet! I det här avsnittet får du bland annat träffa Frida Nordlander som läser till högskoleingenjör vid Luleå tekniska universitet och Benjamin Smakic och Joel Kyläkorpi som går KTH:s civilingenjörsutbildning (inriktning järnväg).
 Lyssna på podden här!

Ingenjörsyrken inom järnväg

Här nedan har vi samlat några exempel på ingenjörsyrken inom järnvägsbranschen. Klicka dig vidare till de olika yrkena för att läsa mer och ta reda på vilket gymnsieprogram du behöver läsa för att studera vidare på yrkeshögskola, högskola eller universitet.

Olika typer av ingenjörsutbildningar

Det finns många olika typer av ingenjörsutbildningar på flera nivåer. Du kan till exempel utbilda dig till ingenjör på fjärde teknikåret på gymnasiet, yrkeshögskolan och på universitet eller högskola. Ingenjör är inte en skyddad titel, vilket betyder att du kan jobba som ingenjör även om du inte har till exempel en civilingenjörsexamen. Vissa yrken kräver att du har har en vissa examen, som civilingenjör eller högskoleingenjör, medan andra yrken kräver en yrkeshögskoleutbildning inom ett visst område.

Vad är skillnaden mellan olika ingenjörsutbildningar?

Högskoleingenjörer och civilingenjörer har gått en längre och mer teoretisk utbildning. Som högskoleingenjör läser du 180 hp (tre år) och jobbar främst med att utveckla och förbättra teknik som redan finns, medan en civilingenjör läser 300 hp (fem år) och arbetar mestadels med planering och utveckling av framtidens teknik.

Ingenjörer som gått en yrkeshögskoleutbildning på två år har en mer praktisk och kortare utbildning, ofta inom ett specifikt område.

En gymnasieingenjör har läst fjärde året på Teknikprogrammet T4 (1 år), har därmed den kortaste ingenjörsutbildningen.

Järnvägsjobb drivs av Järnvägsbranschens samverkansforum, JBS, som är järnvägsbranschens gemensamma arena för samarbete kring för utbildningar och attraktivitet. JBS jobbar för att järnvägsbranschen ska ha utbildad och kompetent personal som är redo för framtidens utmaningar.

Järvägsjobb

Tillbaka till Järnvägsjobb