Så blir du guldsmed/silversmed

Vill du bli guldsmed eller silversmed i gymnasiet? Här kan du läsa mer om vad en guldsmed/silversmed gör, löner och vad du ska välja på gymnasiet.

Guldsmed/silversmed – hitta din utbildning här!

Hantverksprogrammet

Hur blir man guldsmed/silversmed på gymnasiet?

Vissa gymnasieskolor erbjuder utbildning inom guld- och silversmide på Hantverksprogrammet med inriktning Övriga hantverk. Det kan även finnas utbildningar inom Yrkeshögskolan.

Vad gör en guldsmed/silversmed?

Arbetet som guldsmed är kreativt och konstnärligt. Det är bra om du är händig, tekniskt skicklig och har god syn. Du lagar och tillverkar smycken. En stor del i arbetet som guldsmed är också att montera stenar och pärlor i smycket. Arbetet som guldsmed kräver att du är kreativt lagd och har förmågan att driva igenom nya idéer. Du ska också kunna bedöma kvalitet och storlek på stenar och pärlor. De flesta guldsmeder är egna företagare och driver egna butiker eller verkstäder. Skillnaden mellan guldsmed och silversmed är att silversmeder oftast arbetar mer med konsthantverk och formgivning.

I yrket arbetar du bland annat med att legera, gjuta, smälta, valsa och bearbeta till plåt eller trådar. Några vanliga material att arbeta med är olika typer av ädelmetallegeringar (guld, silver, platina, palladium) såväl som ädelstenar, ben, pärlor, glas, plast och mycket annat.

Framtidsutsikter för guldsmeder

Arbetsmarknaden är begränsad eftersom branschen är relativt liten. När många utexamineras från utbildningarna blir det svårare att få jobb. Hur skicklig du är i yrket spelar en viktig roll för om du kan försörja dig på det.

Källa: Arbetsförmedlingen

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Hantverk
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida