Så blir du förskollärare

Hur blir du förskollärare? Vad gör en förskollärare och hur ser lönen ut? Här kan du läsa mer om yrket, vilket gymnasieprogram du ska välja samt om du behöver plugga vidare för att bli förskollärare!

Så blir du förskollärare

Förskollärare – hitta utbildning på:

Barn och fritidsprogrammet  Samhällsprogrammet

Hur blir man förskollärare på gymnasiet?

Bra utbildningar att välja på gymnasiet för dig som vill bli förskollärare är Samhällsvetenskapsprogrammet eller  Barn- och Fritidsprogrammet. Du utbildar dig sedan till förskollärare på lärarprogrammet inom högskolan. Utbildningen till förskollärare tar normalt tre och ett halvt år. Under din utbildning väljer du ämnesinriktning inom det förskolepedagogiska området. Det erbjuds olika inriktningar på olika högskolor.

Letar du efter universitets- eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till Förskollärare på universitetsnivå.

Vad gör en förskollärare?

Som förskollärare ansvarar du för att hjälpa och stödja förskolebarn i åldrarna 1-6 år i deras utveckling och lärande. Förskollärare kan också arbeta i integrerad verksamhet med barn mellan 6-9 år. Yrket som förskollärare kan handla om allt mellan att vidga kunskaperna, inspirera och stimulera till att öppna deras nyfikenhet och intresse för att lära och förstå.

Arbetet utgår ifrån barnens intresse och behov och planeras och genomförs enligt en läroplan och dess behov utifrån skollagens intentioner. Som förskollärare arbetar du främst i ett arbetslag tillsammans med andra. De allra flesta arbetar i förskola eller i en förskoleklass men det finns även de förskollärare som arbetar som rektorer. Man kan arbeta både i kommunala och i enskila/fristående förskolor.

Framtidsutsikter för förskollärare

Enligt Arbetsförmedlingen är arbetsmarknaden för förskollärare är fortsatt ljus och arbetslösheten är mycket låg. Det är brist på utbildade förskollärare och möjligheterna till arbete inom yrket bedöms bli mycket goda både på kort och på lång sikt. Störst är bristen på förskollärare i storstadsområdena där barnkullarna växer mest.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar en förskollärare?

32 500 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020

Bra val av gymnasieprogram:

Bra val av utbildning efter gymnasiet:

« Tillbaka till alla yrken inom Pedagogiskt arbete
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida