Så blir du flygledare

Vad gör en flygledare? Vilket program bör jag läsa om jag vill bli flygledare? Här får du svar på frågor om yrket flygledare!

Flygledare – Hitta utbildning på:

Naturvetenskapsprogrammet*  Teknikprogrogrammet*

*För att bli flygledare krävs en gymnasieexamen. Du kan alltså välja att gå ett yrkesprogram. Utbildningen och testerna inför att bli flygledare kan däremot vara krävande. De ställer höga krav på problemlösningsförmåga och engelskakunskaper, vilket kan vara bra att ta hänsyn till när du väljer gymnasieprogram.

Hur blir man flygledare på gymnasiet?

Flygledarutbildningen är eftergymnasial och sker direkt hos LFV eller Försvarsmakten. För att studera till flygledare krävs det att du har en grundläggande behörighet och följande behörighetskrav:

Gymnasieexamen enligt skollagen (2010:800) och lagen (2010:801) om införande av skollagen (2010:800), med minst godkänt betyg i ämnena matematik A/1, svenska A/1, engelska A/5.

Medicinska krav:

• Fullt frisk

• synskärpan på avstånd, med eller utan optimal korrigering, ska vara 6/9 (0,7) eller bättre för vardera ögat och synskärpan med båda ögonen ska vara 6/6 (1,0) eller bättre.

• Om korrektion behövs får ögats refraktion (brytningsfel) inte överstiga + 5 / -6 dioptrier i någon meridian.

• Om du har laseropererat ögonen, kontakta Transportstyrelsen/Luftfart för information.

• Intyg som styrker sökandes värden får inte vara äldre än 3 månader

• Normalt färgseende

• Normal hörsel

Vad gör en flygledare?

Som flygledare har du ansvaret för att flygtrafiken och luftrummet är både säkert och effektivt, du ser har koll på de olika flygplanen i luften och ser till att de inte krockar. Det är ett väldigt ansvarsfullt jobb som kräver en hög simultankapacitet och stresstålighet. Du arbetar mot markpersonal, andra flygledare och piloter och tillsammans organiserar ni trafiken.

Arbetet som flygledare kan både vara civilt och militärt, det första ansvarar över vanliga passagerarplan och civila flyg medan i den militära tjänsten dirigerar du trafiken för fordon på marken och militärens olika jakt- och transportplan.

Det finns tre olika typer av flygledartjänster: Flygledartorn (även kallat flygplatskontroll), där kontrollerar du trafiken och luftrummet kring flygplatser; Terminalkontroll leder flygplanen längre ut från och till flygplatser; och Områdeskontroll dirigerar trafiken på de högre höjderna.

Framtidsutsikter för flygledare

Flygledare är ett kommande bristyrke vilket innebär att LFV utbildar ny personal konstant. Försvarsmakten även flygledare/reservofficer för militär tjänstgöring. Du blir då placerad på någon av följande militära flygplatser:

• Luleå

• Vidsel

• Uppsala

• Linköping/Malmen

• Norrköping/Östgöta kontrollcentral

• Karlsborg

• Såtenäs

• Ronneby

• Visby (regelbunden militär verksamhet)

Källa: Försvarsmakten, LFV (Luftfartsverket) och Saco