Gymnasium i Arvidsjaur - Hitta din gymnasieutbildning

Gå på gymnasiet i Arvidsjaur

Arvidsjaur ligger mitt i landskapet Lappland ungefär 90 mil norr om Stockholm och bara 11 mil söder om polcirkeln. I Arvidsjaur finns en gymnasieskola, Sandbackaskolan, som erbjuder sju av de nationella programmen!
Visar 1-7 av 7 träffar
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar program i sökresultatet.
Visar 1-7 av 7 träffar

Mer om Arvidsjaur

Arvidsjaur ligger mitt i landskapet Lappland ungefär 90 mil norr om Stockholm och bara 11 mil söder om polcirkeln. Vid Arvidsjaur ligger också sjön med samma namn. Arvidsjaur är samiska och betyder "Den givmilda sjön". Arvidsjaurs kommun har över 4 000 sjöar, tjärnar och vattendrag inom sina gränser. I staden bor drygt 4 500 invånare.

Gymnasiet i Arvidsjaur

I Arvidsjaur finns en gymnasieskola, Sandbackaskolan, som erbjuder sju av de nationella programmen. Vill du gå gymnasiet i en liten mysig vinterstad så är Arvidsjaur ett bra val! Antalet elever på Sandbackaskolan överstiger 400 och det är omkring 70 personer som arbetar på skolan. Skolan har tio olika gymnasieutbildningar, bland annat en riksrekryterande flygförarutbildning som alla gymnasieväljare i Sverige kan söka till.

Efter gymnasiet i Arvidsjaur

När du har gått färdigt gymnasiet i Arvidsjaur finns det flera företag att söka anställning vid. I dag finns det cirka 400 företag i kommunen. Till exempel driver många biltestföretag verksamhet i Arvidsjaur.

Fritid för en gymnasieelev i Arvidsjaur

För dig som går gymnasiet i Arvidsjaur finns mycket att göra, även om staden är relativt liten. Med läget i inlandet finns många fördelar för den som vill åka skidor. Arvidsjaur får snö långt innan städerna vid kusten, den kommer mängder och ligger kvar länge. I närheten finns skidspår med och utan belysning, skidbackar med olika svårighetsgrad och en natur med skoterleder som fungerar bra även för skidåkning. Andra saker som finns att göra i Arvidsjaur är Forsränning, Golf, Ridning, Kanot, Bäversafari, Go-kart, Äventyrsbad, vandring, fiske och mycket mer.

Jämför dina favoriter