"Det roligaste jag gjort under min gymnasietid är helt klart att ha flyttat till Mallorca"

Svenska Skolan Mallorca

Wilma Rosenlund

Wilma Rosenlund är 18 år gammal och läser Ekonomiprogrammet inriktning Juridik. I framtiden vill Wilma starta eget företag men drömmer också om att jobba inom FN.

Varför valde du Ekonomiprogrammet?

- Jag valde ekonomiprogrammet för att jag tänkte som många andra, att den var bred. Juridikinriktningen valde jag för att jag alltid varit intresserad av brott och straff. När min familj och jag bestämde oss för att flytta till Mallorca trodde vi att det bara fanns internationella skolor. Sen när vi såg att svenska skolan fanns blev jag jätteglad och det var ett självklart val. Programmet passar mig bra i och med att jag skulle kunna tänka mig att driva ett eget företag i framtiden. Att jag därtill får läsa juridik blir som ett plus i och med att jag får fördjupa mig i det jag tycker är spännande.

Berätta lite kort om din utbildning!

- På svenska skolan läser vi dels online via hermods novo och dels muntligt, men på alla lektioner finns stöd från lärare.

Hur är lärarna och lokalerna?

- Lärarna på skolan är fantastiska. Först och främst känner man verkligen att de bryr sig om en och lägger ner tid på att man ska lära sig. Därtill vet jag som elev att de inte endast bryr sig om att man ska prestera i skolan, utan att man ska må bra och trivas med sig själv. Skolan i sig är väldigt hemtrevlig. Mitt favoritrum är rastrummet, som mer eller mindre är som ett vardagsrum. Där käkar vi mellanmål och spelar kort och pingis eller bara återhämtar oss. På skolan finns även en liten innergård som vi brukar sitta och sola på och ibland även plugga.

Vilket är ditt drömjobb?

- I framtiden skulle jag kunna tänka mig att starta och driva mitt egna företag. Men en dröm som jag har är att jobba inom FN. Just vilken position jag skulle ha vet jag inte än men jag lyssnade på ett sommarprat av Staffan de Mistura som har jobbat där och blev väldigt inspirerad.

Tror du att du kommer studera vidare?

- Efter studenten kommer jag ta ett sabbatsår men därefter vill jag börja plugga. Jag skulle vilja läsa antingen ekonomi eftersom det är en bra grund om man vill starta eget eller ett program om mänskliga rättigheter.

Vilket är ditt bästa minne från tiden på gymnasiet?

- Det roligaste jag gjort under min gymnasietid är helt klart att ha flyttat till Mallorca och börjat på svenska skolan. Inte bara för att det är varmt och att man slipper det svenska mörkret, utan för att man får massa möjligheter att utvecklas som person. Jag själv känner att jag vågar ta för mig mycket mer nu än vad jag gjorde innan jag flyttade hit för lite mer än ett år sedan.

Varför skulle du rekommendera skolan/programmet till andra?

- Jag skulle rekommendera svenska skolan Mallorca till de som vill utvecklas i skolan men samtidigt vill njuta av livet.

Läs mer om Svenska Skolan Mallorca

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Svenska Skolan Mallorca.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.