Elever om NTI Gymnasiet

Läs om varför Natalie och Maja valde NTI Gymnasiet och deras bästa tips inför gymnasievalet!

teknikprogrammet

Natalie – TE: Informationsteknik – Teknikprogrammet

Natalie läser teknikprogrammet på NTI Gymnasiet. Hon valde NTI för att hon tyckte att skolan hade en härlig atmosfär, bra lokaler och duktiga lärare.

-Det är viktigt att känna att man inte försvinner i mängden utan har plats för att vara en individ. Gymnasiet ska vara en plats där man vill vara och kan utvecklas. NTI är allt det och mer.

På teknikprogrammet är programmering en stor del av utbildningen, men även klassiska ämnen och andra tekniska inslag tar plats.

-Teknikens roll i samhället växer och det kan vara hjälpsamt att hänga med i svängarna. Lärarna kopplar mycket av det generella innehållet till tekniska områden eller förklarar hur det kan vara till hjälp i framtiden.

Har du några tips inför gymnasievalet?

-Undersök noggrant. Lägg tid på att ta reda på vad som finns och om det skulle passa dig. Ställ frågor. Gymnasievalet är inte alltid enkelt att göra, så det är värt att vara väl förberedd.

el och teknikprogrammet

Maja – EE: IT & Nätverk – El- och energiprogrammet

Maja läser el- och energiprogrammet på NTI Gymnasiet. Hon valde NTI för att hon tyckte att både elever och lärare var trevliga och för att hon har ett intresse för programmet. Maja berättar att hon får lära sig grunderna inom el, datorer, programmering och servrar samt hur man bemöter kunder på bästa sätt.

Vad är det bästa med din utbildning?

-Att det är något jag är intresserad av och att det kommer behövas många utbildade inom IT, då IT är väldigt stort idag.

Har du några tips inför gymnasievalet?

-Att välja den linje du är intresserad av och inte välja något som dina vänner går för att du vill vara med dem. Du kommer att få hur fina vänner som helst under de tre år du går i gymnasiet!

Ta kontakt med skolan