William Schmatz - "Annorlunda – och fantastiskt"

Lunds dans- och musikalgymnasium

William Schmatz "Annorlunda – och fantastiskt".

William har läst spetsutbildningen i musikal på Lunds dans- och musikalgymnasium. Efter att ha skuggat och gått på ett stort antal öppet hus på olika skolor var valet av musikallinjen på LDMG självklart.
- Jag har alltid älskat att stå på scen och få uttrycka känslor och showa. Att kunna gå en utbildning som blandat alla tre viktiga delar – dans, sång och teater – var både otroligt kul och fantastiskt givande. Undervisningen jag fick där kunde jag inte hitta någon annanstans.

En vanlig dag för oss var alltså en väldigt ovanlig dag för de flesta andra. Det var det jag älskade!

- Flera dagar i veckan hade vi danslektioner. I årskurs ett var det balett, jazz och gestaltning. Där jobbade vi inte bara med dansteknik utan även med koreografi, på vilka sätt man kan uttrycka dansens budskap på scen och hur man får den där kontakten med publiken även mitt under ett nummer. Direkt efter en danslektion kunde det vara en körlektion eller ett pass scenisk gestaltning, teater. Det hände alltså väldigt ofta att man körde sånglektionen eller teaterlektionen i sina danskläder, något som jag bara skulle säga var positivt. Det hjälpte en att hålla fokus, vara peppad och ta lektionen på allvar, som att man faktiskt skulle stå på scen.

Professionella och engagerade lärare.

- De hjälpte alltid en att utvecklas så mycket som möjligt och att “pusha” och motivera en, samtidigt som de ändå jobbade på ens egen nivå. Eftersom vi emellanåt gjorde föreställningar och framträdanden på Lunds Stadsteater så skulle man även testa all den kunskap man fick under utbildningen på en större scen. När man gjorde allt detta tillsammans med en fantastisk klass så nådde man väldigt långt.
Introveckan var ett perfekt sätt att lära känna alla och få en inblick i hur man kommer jobba på skolan då ettorna fick visa upp olika dans- och musikalnummer för alla elever inne på Lunds Stadsteater.
- Det var oerhört roligt! Jag blev väldigt motiverad!

Att bo i Lund förgyller verkligen gymnasietiden!

William pendlade under första terminen i ettan men flyttade sen till Lund för att kunna vara längre i skolan och repa men även för att uppleva hur det är att bo själv.
- Vi brukade ofta stanna kvar efter vår sista lektion för att öva eller bara sjunga tillsammans i ett sångrum. Det var inte heller omöjligt att vi bokade en danssal på skolan och övade en ny koreografi vi fått. Genom detta så inspirerade vi även varandra till att våga mer och testa nya saker.

Vägarna är många efter LDMG

Allra helst så hade jag velat frilansa inom artistbranschen med olika projekt på scen och framför kamera. Jag hade inte heller haft något emot att ta andra mer “vanliga” jobb emellan mina projekt. Dessutom är det en liten del av mig som gärna hade velat bli polis. Det som är så bra med LDMG är att samtidigt som man får en väldigt proffsig utbildning inom dans, sång och teater så är utbildningen även högskoleförberedande. Jag kan alltså byta spår efter studenten och jobba med något helt annat, om jag nu skulle vilja det. Vi får helt enkelt se vart livet tar mig och vad jag är sugen på att göra när jag går ut trean.

Tillsammans peppade vi varandra till att bli riktigt duktiga!

- LDMG är en skola som inte liknar någon annan. Alla elever älskar att stå på scen och showa. Väldigt kunniga lärare och en oerhört bra stämning gjorde att helheten blev ännu bättre. Om man vill satsa riktigt mycket och samtidigt ha en väldigt rolig tid på gymnasiet är Lunds dans- och musikalgymnasium helt rätt val.

Läs mer om Estetisk spetsutbildning, Musikal

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Lunds dans- och musikalgymnasium.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.