Ella Onoya Hoshmand, Europaprogrammet samhälle

1. Varför valde du Europaskolan Strängnäs?

Europaskolan har alltid varit ett första alternativ för mig. Man har tidigare fått höra hur väl omtalad skolan är, bra lärare och en struktur som fick mig att bli allt mer intresserad. Min utbildning är för mig väldigt viktig och Europaskolan verkade vara det bästa alternativet för en god framtid.

2. Hur visste du att du ville läsa just din linje?

När jag sökte till Europaskolan ville jag välja en linje som inte var för svår men samtidigt inte för enkel, jag ville gå en linje som jag själv tyckte var intressant där jag fortfarande kunde utmana mig själv och min vilja att få bra resultat.

3. Vad är det som är så speciellt och bra med just din linje?

Samhällsprogrammet är en linje där man får lära sig hur samhället fungerar, man får arbeta självständigt men även i grupp och man lär sig massor av information och fakta om samhället i stor utbredning som hjälper en förstå hur andra länder fungerar likaså Sverige.

4. Vad är det bästa med din klass?

I min klass skulle jag säga att vi ändå är väldigt öppna med varandra och alla kan prata med varandra. Det tog ett tag innan alla blev bekväma efter att man väl började på skolan för första gången men med tiden lärde man känna varandra och stämningen blev bättre.

5. Pendlar du/bor du nära? Hur funkar det?

I mitt fall ligger skolan väldigt nära det område där jag bor, det är endast en kort promenad till och från skolan vilket är toppen.

6. Vad är ditt drömjobb?

I framtiden vill jag arbeta med ett yrke där man får hålla sig aktiv och i rörelse. Exakt vad vet jag inte ännu, men jag är väldigt intresserad av sport och klagar inte över lite fysiskt arbete. Just nu ligger fokuset på att gå klart gymnasiet och ta reda på drömjobb senare.

7. Vad är dina bästa minnen från din tid på Europaskolan?

Mina bästa minnen från den tiden jag hittills haft på Europaskolan måste vara insparksveckan. Man fick som kliva ut ur sin comfortzone och göra roliga utmaningar samtidigt som man kommer närmare sina klasskamrater och lär känna varandra på olika grad.

Läs mer om Samhällsvetenskapsprogrammet, Samhällsvetenskap

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Europaskolan Strängnäs.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.