"Våga satsa och gå din egen väg!"

Drottning Blankas Gymnasieskola i Falkenberg

Benjamin & NatalieBerätta om hur det gick till när ni gjorde era gymnasieval

Benjamin: För mig var det ett enkelt val när jag fick höra om Estetiska programmet på DBGY i Falkenberg. Jag har sedan jag  var liten vetat att jag har en kreativ sida. Efter att jag varit på Öppet hus och sett lokalerna kändes det självklart.

Natalie: När jag var liten ville jag bli bilmekaniker, så jag antar att jag gjorde en helomvändning när jag istället valde att plugga Ekonomiprogrammet med inriktning juridik. Jag har visserligen alltid tyckt att det varit spännande med lag och rätt. Sedan visste jag att jag ville gå ett studieförberedande program.

Vad får ni lära er på programmen?

Natalie: Det känns som att vi får lära oss om allt! Det är ett väldigt brett program, så vi lär oss faktiskt lite av varje. Våra lärare är härliga och jordnära, faktiskt nästan som kompisar. Jag tycker kanske inte att alla ämnen är kul i grunden, men det blir automatiskt roligt om lärarna är bra. På vår skola tar sig lärarna tid för oss elever.

Benjamin: Ja, vi får också lära oss massor! Mitt program innebär stor frihet och man kan syssla med alltifrån grafisk design till fotografering. Lärarna fångar verkligen upp elevernas intressen. Jag lyssnar mycket på musik och har alltid tyckt om att skapa saker. Min lärare såg det och kom på ett sätt för mig att förena mina intressen, nämligen genom att hjälpa mig bygga en fullt fungerande elgitarr.

Vad har varit det bästa med era utbildningar hittills?

Natalie: Det bästa med skolan är helt klart gemenskapen. Vi fokuserar mycket på det och jobbar för att ingen ska känna sig utanför. Vi har aktivitetsdagar två gånger per år, då vi exempelvis paddlar kanot tillsammans. Runt jul har vi ett mästerskap där alla klasser tävlar mot varandra. Det skapar en viss stämning när hela klassen springer runt på skolan och letar polkagrisar.

Benjamin: Under det tredje året får vi även möjlighet att starta ett UF-företag. Då kommer gemenskapen – och det faktum att vi redan känner varandra – verkligen till användning. Vi kan liksom gå ihop elever från olika program, så att någon som pluggar ekonomi samarbetar med någon som pluggar design. På så vis kommer allas olika kompetenser till användning. Det är även skönt att klasserna är lite mindre. Det innebär att lärarna har mer tid per elev, så att man får rätt förutsättningar att utvecklas.

Natalie: Jag håller med. Lärarna har verkligen tid och möjlighet att individanpassa utbildningen om man till exempel har specialbehov. Jag som har dyslexi känner verkligen att lärarna stöttar mig. Den typen av stöd har jag inte haft innan och det påverkar både mina betyg och mitt engagemang till det bättre.

Har ni någon favoritlärare?

Båda: Nej, faktiskt inte. Och det är inte för att lärarna inte är bra. Tvärtom är det svårt att välja bara en. Alla är bra på sitt sätt. Det brukar ofta vara så att man har någon lärare som man inte tycker om, men så är det inte här.

Hur tycker ni att man ska tänka kring gymnasievalet?

Natalie: Våga satsa och gå din egen väg! Jag kände ingen från början och flyttade till en helt ny stad. Det var såklart läskigt och det kanske inte är alla som vågar, men tack vare att vår skola är som den är kom jag in i gemenskapen direkt. Det är verkligen inget jag ångrar!

Benjamin: Att gå sin egen väg och inte välja utifrån ens kompisar kanske låter klyschigt, men det är faktiskt sant. Det är mitt absolut bästa tips. Den första tiden kan det kännas utmanande att gå ifrån tryggheten från ens gamla kompisgäng, men att lyssna till vad man själv vill är det bästa man kan göra för sig själv och sin framtid.

Vad vill ni göra efter gymnasiet?

Benjamin: Jag vill studera vidare med slutmålet att ta en master i design. Jag vet att jag genom min utbildning får rätt förutsättningar att lyckas. Trots att jag inte är klar med min gymnasieutbildning känner jag mig absolut säker på att jag är på rätt väg mot mitt mål.

Natalie: Jag vill plugga kriminologi på universitetet och kanske jobba som utredare inom rättsväsendet. Mer exakt vet jag inte riktigt. Det viktiga just nu är att jag får fortsätta att utvecklas som person. Jag vill fortsätta utmana mig själv.

Båda: Helt ärligt känns det lite tråkigt att tänka på att vi en dag ska ta studenten och behöva säga hejdå till alla på skolan. Det är vi heller inte ensamma om att tycka. Ganska ofta kommer elever som tagit studenten på besök eftersom de saknar lärarna och vill se hur det går för oss. Det är väldigt kul att det är så.

Läs mer om Drottning Blankas Gymnasieskola Falkenberg

Ta kontakt med skolan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Drottning Blankas Gymnasieskola Falkenberg.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.