Naturbruksgymnasiet Östergötland

Naturbruk Östergötland

Vretagymnasiet och Himmelstalundsgymnasiet

Naturbruksgymnasiet Östergötland består av Himmelstalundsgymnasiet i Norrköping och Vretagymnasiet utanför Linköping. Skolorna erbjuder tillsammans Naturbruksprogrammets samtliga inriktningar:

• Djur
  • Lantbruk
  • Skog
  • Trädgård

samt även Fordons- och transportprogrammet inriktning Transport och Hantverksprogrammet inriktning Florist.

Vretagymnasiets utbildningar

På Vretagymnasiet kan du inom Naturbruksprogrammet läsa Djurskötare, Hästutbildningar, Lantbruk, Maskin, Mark och Entreprenad, samt Skogsbruk

Vretagymnasiet har även Fordons- och transportprogrammet med inriktning Transport samt Gymnasiesärskola.

Utbildningar på Himmelstalundsgymnasiet

På Himmelstalundsgymnasiet erbjuder man gymnasieutbildningarna Djurpark, Djurvård, Djursjukvård och Trädgård inom Naturbruksprogrammet.

Här finns även Hantverksprogrammet med inriktning Florist samt Gymnasiesärskola.

Högskoleprofil

För dig som vill kunna läsa vidare! Skolorna erbjuder på många av sina utbildningar möjligheten att läsa naturvetenskapliga eller samhällsvetenskapliga kurser.

Vill du bo på internat? Här finns elevboende!

Himmelstalundsgymnasiets elevboende, Himmelstahus och Blomsterhus finns i anslutning till skolan. På Vretagymnasiet har man plats för 155 boende. Boendeplatserna är främst till för elever med lång resväg till skolorna i Linköping och Norrköping.