Svara på vår undersökning om gymnasievalet och ha chans att vinna presentkort á 1 000 kr på Filmstaden! ✨📽️ Gör undersökningen här!

Gymnasieår utomlands

Som gymnasieelev har du möjlighet att studera ett år utomlands. Du kan söka ettårsprogrammet som ger dig chansen att upptäcka ett europeiskt land under din gymnasietid.

Glada studenter i naturen

Är du intresserad av att studera ett år utomlands på gymnasiet? För dig som går första eller andra året på gymnasiet finns det möjligheter att studera i ett europeiskt land. Detta är möjligt genom UHR:s ettårsprogram som du kan söka till när du går på gymnasiet. Du kan välja att läsa ettårsprogrammen i Europa i Frankrike, Spanien eller Tyskland.

Hitta din gymnasieutbildning utomlands här

Ansökan

Ansökan till ettårsprogrammet gör du på uhr.se. Ansökan öppnar varje år i början på oktober och avslutas i mitten av november. Ansökan gäller för nästkommande läsår.

Syfte med ettårsprogrammen i Europa

Syftet med ettårsprogrammen i Europa är att du ska få möjlighet att lära dig ditt tredje språk ännu bättre genom att öva på det i vardagen och i studierna. Du kommer även att utvecklas som person, träffa nya vänner och uppleva en massa nya och spännande saker. Ettårsprogrammen i Europa har också som mål att få gymnasieelever från olika delar av Europa att förstå varandra, och ger dig därför många internationella erfarenheter.

Vilka språkkunskaper behöver jag för att söka ettårsprogrammet?

För att söka till ettårsprogrammen i Europa krävs det att du läser franska, spanska eller tyska som minst steg tre på gymnasiet.

🌍Europeiska länder du kan studera i via ettårsprogrammet

Du kan studera ett av dina gymnasieår i Tyskland, Spanien eller Frankrike. Mer om hur antagningen och urvalet fungerar inför ett ettårsprogram i Europa finner du om du läser mer om ettårsprogrammen för respektive land.

• Läs mer om hur det är att studera i Tyskland.
  • Här kan du läsa om hur det är att studera i Spanien
  • Ta reda på hur det är att studera i Frankrike

Källa: UHR

Kommunikationsteamet