Studera ett gymnasieår i Tyskland

Talar du tyska och vill förbättra dina språkkunskaper ytterligare? Då finns möjligheten för dig att studera ett gymnasieår utomlands i Tyskland!

Två tjejer utanför Bundestag i Berlin

Under ditt år i Tyskland kommer du att kunna bättra på din tyska och få en ökad förståelse för den tyska kulturen. Framförallt får du lära känna en massa nya vänner i det land du bor i. Under ditt gymnasieår i Tyskland bor du hos en tysk värdfamilj. I Tyskland finns skolorna i förbundslandet Schleswig-Holstein.

Hitta din gymnasieutbildning i Tyskland

Hur söker jag till ett gymnasieår i Tyskland?

Du söker till ett gymnasieår i Tyskland på Internet via Utbildnings- och högskolerådet.  Ansökan består av ett brev på tyska om dig själv på max två A4-sidor och nytaget porträttfoto. Även intervju och referenser har betydelse för vilka som antas till programmet. Det krävs det även omdöomen från din gymnasiementor och språklärare. Du kan söka till ettårsprogrammet i början på oktober och ansökningsperioden stänger i mitten av november. För att kunna ansöka måste du ha läst som lägst tyska steg 3.

Hur bekostar jag mitt gymnasieår i Tyskland?

Du behöver inte betala någon skolavgift under Ettårsprogrammet i Tyskland eftersom ettårsprogrammen är statligt finansierade Däremot betalar du för resan, boende, försäkringar, skolmat samt står för övriga fickpengar. Under ditt utbytesår har du rätt att ansöka om studiemedel och inackorderingstillägg för att bekosta ditt gymnasieår i Tyskland. Bidraget hjälper dig med kostnader för till exempel boende och skolmat. Dessvärre kan du inte tillgodoräkna detta året till dina gymnasiestudier. När du väl är hemma i Sverige igen är det vanligast att gå om hela årskursen. Däremot kan du genomgå särskild prövning i de ämnen du har studerat i Tyskland.

Hur det är att studera i Frankrike

När du blivit antagen till ettårsprogrammet i Tyskland placeras du på en gymnasieutbildning som motsvarar den gymnasieutbildning du har gått hemma i Sverige. Efter att ha gjort dig lite hemmastadd i den nya miljön kommer du att delta i gymnasieundervisningen på samma sätt som andra tyska elever gör. Du deltar med dem i de prov och uppgifter som ges och får också samma betygssättning som dem. Du kan söka till ettårsprogrammet i årskurs ett eller två i gymnasiet.

🌍Vill du studera i annat land än Tyskland?

Du kan även studera ett av dina gymnasieår i Frankrike eller Spanien.

• Läs mer om hur det är att studera i Frankrike.
  • Här kan du läsa om hur det är att studera i Spanien

Källa: UHR

Kommunikationsteamet

gymnasium.se (Visa mer)