Livsval och betydelsen av att ha någon som lyssnar

Amir från Mentor Sveriges ungdomsråd skriver här en text om livsval och betydelsen av att ha någon som lyssnar. Läs krönikan för att höra om hans upplevelser och val i livet, samt det stöd han har fått av sin mentor.

Krönika från Mentor Sverige

Livsval och betydelsen av att ha någon som lyssnar

Jag ställdes tidigt i livet inför ett stort och svårt val. Jag var 14 år gammal när jag bestämde mig för att lämna min familj i Iran och fly. Den här texten handlar om livsval och betydelsen av att ha någon som lyssnar.

När jag var fyra flyttade min familj till Iran på grund av kriget i Afghanistan. I Iran var jag som Afghan papperslös. Det betyder att jag varken kunde gå i skolan, ta körkort eller ens köpa ett simkort till mobilen. Det var en hopplös situation. Under tre år jobbade jag på ett plantage där jag odlade, plockade och sålde grönsaker. Vi var fyra kompisar som jobbade tillsammans för att tjäna ihop pengar. Det var vi fyra som tillsammans tog beslutet att fly. Mina föräldrar visste ingenting.

Jag hade en bok om Skandinavien som jag hade lånat på biblioteket i Iran. Jag visste att jag ville till Sverige. Vi tog oss från Iran till Turkiet i en lastbil och vidare till Grekland med båt. I Grekland skildes våra vägar åt. En av mina vänner hamnade i Sydney, den andra i England och den tredje i Tyskland. Utan deras energi och stöd hade jag nog inte vågat. Vi hade ett gemensamt mål. Att skaffa oss ett bättre liv någon annanstans.

Resan till Sverige tog nästan två år men tillslut var jag framme i landet jag bara sett på bild i boken från Teherans bibliotek. I början va det väldigt tufft med språket. Jag gick först ett introduktionsprogram för att lära mig svenska och därefter en förberedande gymnasielinje.

Kommer jag och min mentor att gilla varandra?

Genom Mentor Sverige träffade jag min mentor Olle som var (och är!) ett stort stöd för mig. Vi träffades på Mentors programstart och var nervösa båda två. Ett år tillsammans, 12 månaders mentorskap. Skulle vi passa ihop och gilla varandra? Tillsammans pratade vi om förväntningar och hur vårt år skulle se ut. Vi bestämde oss för att ha kul, att göra olika saker och att inspirera varandra.

Olle har visat mig många möjligheter. En dröm jag hade var att bli pilot så vi åkte till Pilotskolan på Arlanda, testflög en DC10 i simulator och tittade på flygplan från Sky City. Olle visade mig att det faktiskt är möjligt att uppnå drömmar. Vi pratade mycket om vad som krävs för att bli pilot. Hårda studier, bra betyg och social kompetens.

Bolla med någon inför gymnasievalet

Efter ett par år i Sverige var det dags att göra mitt gymnasieval. Här var min mentor Olle till stor hjälp. Vi pratade jättemycket, besökte olika gymnasier och pratade med elever som tagit studenten.

Den här texten handlar om livsval men även om hur viktigt det är att ha någon vuxen som lyssnar. För avsett om det är ett stort eller litet val du ställs inför så är det viktigt att ha någon att bolla med.

Jag vet att gymnasievalet känns stort och steget du tar livsviktigt. Men tänk på att det oftast blir bra ändå. Det blev det för mig.

Lycka till!

Amir Mentor Sveriges ungdomsråd