Svara på vår undersökning om gymnasievalet och ha chans att vinna presentkort á 1 000 kr på Filmstaden! ✨📽️ Gör undersökningen här!

Tjejer & Teknik: Anna Jonsson

Vi har träffat Anna Jonsson som efter examen ifrån civilingenjörsprogrammet i Linköping idag jobbar som projektledare på Siemens mot den Thailändska marknaden. Läs mer om Annas studier, tid som trainee och hennes spänande vardag som projektledare för ett stort globalt företag här.

Tjejer i teknik: Anna Jonsson

"Satsa på det du tycker är roligt"

Som 16- åring började Anna plugga naturvetenskapsprogrammet i Skövde. Efter det har hon hunnit med en hel del i sin karriär. Som nyexaminerad gymnasiestudent bestämde sig en målmedveten Anna att söka in till Civilingenjörsprogrammet i Linköping. Att hon sex år senare skulle jobba som projektledare på Siemens och få djupdyka in i den Thailändska energimarknaden var inget hon räknat med. ” Att få möjlighet att jobba i ett globalt företag innebär att jag har hela världen som spelplan". Häng med oss och lär känna Anna på djupet! Hur blir man egentligen projektledaren på ett stort internationellt företag och vad har Anna för tankar om framtiden?

Anna Jonsson”Jag sökte efter ett jobb med internationella inslag”

Som projektledare på Siemens är den ena dagen den andra aldrig lik, berättar Anna. Hon gillar att Siemens är ett stort globalt företag och att det finns möjlighet att jobba över hela världen. Själv jobbar Anna på Siemens kontor i Finspång men mot den Thailändska marknaden med gasturbiner. Dessa gasturbiner säljs till elleverantörer i Thailand som i sin tur bland annat levererar el till byar och industriområden. Elleverantörerna, alltså Annas kunder får en viss garanti när de köper gasturbiner och det är Annas jobb att se till att allting fungerar under garantitiden. Skulle det vara problem med en gasturbin ser hon till att rätt person tar hand om ärendet och att kunden får en lösning på problemet. Jobbet innebär självklart en del resor till Thailand för att besöka kunderna och den lokala organisationen Siemens har etablerat i Bangkok.

Tjejer och Teknik: Anna Jonsson

“Jag kommer ihåg att gymnasievalet kändes som mitt livs viktigaste beslut.”

Med fokus på studier

Redan i högstadiet hade Anna matte och NO som favoritämnen och har alltid varit nyfiken på hur saker och ting fungerar. I gymnasiet blev valet därför självklart, hon valde naturvetenskapsprogrammet. När studenten började närma sig var det inga tvivel om saken, Anna ville utforska livet som student i Linköping, och det var precis vad hon gjorde.

”Jag var taggad på att börja plugga och få uppleva studentlivet"

Efter studenten flyttade Anna till Linköping där hon spenderade sina kommande fem år som student på Civilingenjörsprogrammet med inriktning industriell ekonomi. Hon berättar så här om utbildningen: ” jag valde en bred utbildning som jag tyckte kändes rolig, det tror jag är det viktigaste när man letar efter utbildning, att man tycker det som man pluggar är kul. Jag tyckte att det var en bra blandning mellan tekniska ämnen, ekonomi och ledarskap".

Tjejer och teknik: Anna Jonsson

“ På Trainee- programmet så fick jag en bra förståelse för företaget och möjlighet att testa på många olika saker. Det har varit värdefullt för mig”

Få in en fot i företaget som Trainee

Under sista terminen på civilingenjörsprogrammet så började Anna kolla runt efter spännande jobb att söka. Då hittade hon en tjänst på Siemens som trainee och tänkte att det var precis det hon letade efter. Som trainee på Siemens får man designa sitt eget år som trainee och Anna passade därför på att jobba på 4 olika avdelningar på Siemens i Finspång. Dessutom får man åka utomlands under en period.  Anna valde att åka till Orlando i USA och jobbade på säljsidan för Siemens serviceprodukter. Hon berättar att det var en bra start på arbetslivet, att få testa på så många olika typer av jobb och på så sätt hitta vad man tycker är kul och vill arbeta med. Som trainee är du fast anställd från början och efter ditt trainee år får du ett fast jobb där du får chans att utvecklas.

“ Vi arbetar med globala team på ett sätt som jag inte tror var möjligt innan IT-verktyg kom för att underlätta den kommunikation som behövs idag."

En bransch med många möjligheter

Anna berättar att utvecklingen går väldigt snabbt i energibranschen och hon är övertygad om att framtiden innebär mindre fossila bränslen och mer hållbara lösningar. Det kommer komma många initiativ i den frågan, säger Anna. Hon tror även att det kommer bli möjligt för allt fler att arbeta på den globala marknaden tack vare IT-verktyg som underlättar detta.

För Anna är det viktigt att det finns både kompetenta tjejer och killar i tillverkningsindustrin och hon har därför gått med i Siemens egna kvinnliganätverk som jobbar just för att få in fler tjejer till företaget. Hon tror att det är viktigt att våga hänga på initiativ riktat till just tjejer som många företag har idag. Anna gick själv i sommarskola på Volvo, det var ett initiativ för att fler tjejer skulle få testa på att bland annat svetsa och svarva. Hon tyckte det var en rolig sommar och berättar att det var ett bra sätt att få inblick i vad man kan jobba med på ett teknikföretag.

Tjejer och teknikTycker du att Annas jobb låter spännande? Spana in liknande yrken i vår egna yrkesguide!

Ingenjör          Processoperatör          Projektledare

Avslutningsvis kan vi konstatera att Anna har jobbat hårt och varit målmedveten för att få sitt drömjobb, men framförallt har hon baserat sina val på det som hon tycker verkar kul. Ibland är man osäker på vad man egentligen vill och då är det en utmärkt idé att lära känna ett företag som trainee, precis som Anna gjorde. Vi tackar Anna och önskar henne lycka till i framtiden.

I nästa vecka träffar vi Sara Hermansson som berättar mer om sitt jobb på Scania och hur hon arbetar för att inspirera fler tjejer att jobba inom teknikbranschen.

Tjejer och teknik

Annonser