Svara på vår undersökning om gymnasievalet och ha chans att vinna presentkort á 1 000 kr på Filmstaden! ✨📽️ Gör undersökningen här!

Stor press och många val

Tycker du att det känns tungt och svårt inför gymnasievalet och inte vet vad du ska välja? Lugn, du är inte ensam. Vi på Gymnasium.se vill underlätta processen för dig, så låt dig bli inspirerad av artikeln!

Stor press och stora val inför gymnasievalet

Stor press och många val inför gymnasievalet

Tycker du att det känns tungt och svårt inför gymnasievalet och inte vet vad du ska välja? Lugn, du är inte ensam.Vi på Gymnasium.se vill underlätta processen för dig, så låt dig bli inspirerad av artikeln!

Många olika skolor och utbildningar att välja mellan

Den största svårigheten som de ungdomar som ska välja gymnasium upplever är att det finns väldigt många olika gymnasieskolor, program och inriktningar att välja mellan. Oftast känns flera olika utbildningar intressanta och roliga, och då blir det svårt att bestämma sig för vilket som känns bäst. Även om man bestämt sig för ett specifikt program och inriktning så gäller det att skolan känns rätt och kan erbjuda både bra lärare och gemenskap inom klasserna. Här kan du läsa mer om de olika program och utbildningar som finns på gymnasiet.

Svårt beslut för en 15-åring

Att välja gymnasieutbildning är inte ett lätt val och det är just ett val som kommer att påverka din framtid. Många av ungdomarna uppger att de tycker att det är ett väldigt stort och svårt val för en 15-åring och kommer att påverka deras vardag och fritid. De känner att det är en väldigt stor press på dem att välja en utbildning som ska leda till det jobb och yrke som de ska ha i framtiden. Många vill även fortsätta gå i samma klass som sina vänner vilket kan bli svårt om de är intresserad av olika utbildningar eller skolor. Känner du igen dig?

Men gymnasievalet är ett val som alla ungdomar behöver passera och är ett ypperligt tillfälle för dig att få kunskaper om nya ämnen och att lära känna massor med nya personer.

Inspiration för dig som inte vet vad du ska välja

Om du känner att det är svårt att välja mellan alla gymnasieskolor och utbildningar så har vi inspiration för att hjälpa dig på traven!

Genom vårt Gymnasietest så får du svara på några frågor för att se vilket program som passar dig. Perfekt om du känner dig osäker på vad du vill plugga för något. Och om du vill veta mer om framtida yrken så listar vi olika yrken och arbeten i vår Yrkesguide. Där kan du läsa mer om specifika yrken, få information om hur arbetsmöjligheterna ser ut i framtiden och vad du behöver plugga för att kunna arbeta inom yrket. Känner du dig osäker på vilken skola du ska välja så kan du läsa andra elevers egna recensioner som syns direkt i vårt Sök, så det är enkelt att läsa mer om varje skola och se vad andra elever har att säga.

Möjligheterna är många

Kom ihåg att även om du studerar på ett yrkesprogram så kan du läsa in de ämnen som du behöver för att nå en högskolebehörighet. Du kan alltså få en yrkesexamen som leder till jobb direkt efter studenten samtidigt som du är behörig till vidare studier på högskola eller universitet, vilket är perfekt om du känner att du behöver skolpaus innan du studerar vidare.

För att få mer information om behörighet på yrkesprogrammen så kan du prata med din SYV på din skola eller kontakta vår SYV, som du även kan chatta med på måndagar och onsdagar mellan kl. 18 och 20.

Annonser