Så fungerar det med högskolebehörighet på gymnasiet

Visste du att du inte måste gå ett högskoleförberedande program för att få högskolebehörighet? Vi förklarar vad som gäller och hur det funkar med grundläggande behörighet på yrkesprogram.

Tjej i klassrum

Från och med hösten 2023 kommer även yrkesprogram att ge högskoleberörighet vilket betyder att du kan studera vidare på universitet eller högskola. Kort och gott har alla som studerar på gymnasiet möjlighet att få högskolebehörighet. Skillnaden mellan högskoleförberedande program och yrkesprogram är att det inom yrkesprogrammen krävs att du som elev gör ett aktivt val att välja bort de kurser som ger grundläggande behörighet till universitet eller högskola om du inte är intresserad av vidarestudier efter gymnasiet.

Hur får du högskolebehörighet?

Inom gymnasieskolan finns det 18 nationella gymnasieprogram, från och med hösten 2023 är alla programmen högskoleförberedande, vilket innebär att de automatiskt ger högskolebehörighet om du har godkända betyg. Högskoleförberedande program har inte samma fokus på praktiska kunskaper utan förbereder dig för studier på högre nivå. Om du redan vet vad du vill studera efter gymnasiet är det bra att det program du väljer har de kurser som krävs för din vidareutbildning. Här kan du se alla högskoleförberedande program.

Yrkesprogram och grundläggande behörighet

Om du går ett yrkesprogram på gymnasiet ingår numera de kurser som behövs för grundläggande behörighet i programstrukturen. Detta innebär att omfattningen utökas och det är upp till dig själv om du vill välja bort grundläggande behörighet då kraven för yrkesexamen inte har ändrats.

Kurser som numera ingår i yrkesprogram

• Svenska 2 och 3/ Svenska som andraspråk 2 och 3
  • Engelska 6

Här kan du se alla yrkesprogram.

Högskoleprovet – inte istället för högskolebehörighet

Genom att göra högskoleprovet kan du öka dina chanser att komma in på högskoleutbildningar. Däremot kan du inte göra högskoleprovet istället för att få din behörighet på gymnasiet. Provet kan öka dina chanser om du är behörig, men du blir inte behörig genom att göra provet. Här kan du läsa mer om högskolebehörighet och meritpoäng.

Källa: antagning.se, skolverket.se

Annonser