Fler tjejer till Bygg- och anläggningsprogrammet

Enligt preliminär statistik från Skolverket för gymnasiets antagning för hösten 2018 så är det 13 % fler tjejer som sökt till Bygg- och anläggningsprogrammet jämfört med föregående år!

Fler tjejer som söker Bygg- och anläggning!

Fler tjejer till Bygg- och anläggningsprogrammet

Enligt preliminär statistik från Skolverket för gymnasiets antagning för hösten 2018 så är det 13 % fler tjejer som sökt till Bygg- och anläggningsprogrammet jämfört med föregående år. 67 stycken fler tjejer har sökt till programmet i första hand jämfört med 2017 års antagning. Detta visar på en förändring av könsfördelningen på programmet som länge varit mansdominerat.

Sveriges Byggindustrier strävar mot förändring

Elin Kebert, projektledare för branschrekrytering på Sveriges Byggindustrier, skriver att de tror att deras medlemsföretags satsningar på könsfördelningsfrågan gett utdelning. Sveriges Byggindustriers ambition är att fortsätta få in en större andel kvinnor till byggbranschen och kommer fortsätta driva frågan genom att göra branschen mer attraktiv!

Källa: Betong.se, Sveriges ByggindustrierSkolverket

Annonser