Svara på vår undersökning om gymnasievalet och ha chans att vinna presentkort á 1 000 kr på Filmstaden! ✨📽️ Gör undersökningen här!

5 anledningar att gå bygg- och anläggningsprogrammet

Letar du efter en spännande och utmanande utbildning där du får bygga för framtiden? Då kan bygg- och anläggningsprogrammet vara det perfekta valet för dig.

tjej med bygghjälm

Som byggare och anläggare har du möjlighet att forma och förbättra vår omgivning. Genom att lära dig om moderna byggtekniker och hållbara konstruktioner kommer du att kunna bidra till att skapa trygga och hållbara samhällen. Bygg- och anläggningsprogrammet ger dig möjlighet att utveckla praktiska färdigheter och din kreativitet genom arbete med verktyg, material och olika byggtekniker i riktiga situationer.

Hitta skolor med bygg- och anläggningssprogrammet

På bygg- och anläggningsprogrammet får du möjlighet att ta mycket eget ansvar samtidigt som du utvecklar din problemlösningsförmåga tillsammans med andra studenter och yrkesverksamma. Dessutom ger samarbetet med erfarna yrkesverksamma och branschexperter dig inte bara möjligheten att dra nytta av deras expertis, utan också att bygga upp ett värdefullt professionellt nätverk.

5 fördelar med bygg- och anläggningsprogrammet

🤝 Du kommer att få goda möjligheter att utveckla sin samarbetsförmåga, en viktig och eftertraktad kunskap inom byggbranschen eftersom du ofta jobbar tillsammans med kunder och kollegor.

💡 Du får lära dig använda din kreativitet för att lösa problem. Genom att vara involverad i verkliga projekt som exempelvis att bygga strukturer eller anlägga landskap.

⚒️ Byggbranschen är en av de största branscherna och erbjuder därför många karriärmöjligheter. Efter att ha avslutat bygg- och anläggningsprogrammet kan du arbeta som bland annat byggtekniker, snickare, plattsättare eller anläggningsarbetare.

👷 Bygg-och anläggningsprogrammet ger dig goda kunskaper och kompetens inom företagande. Efter avslutade studier har du goda möjligheter att starta och driva egen verksamhet.

✅ Programmet har olika inriktningar och du har möjlighet att välja den som passar dig bäst. Du kan till exempel välja mellan plåtslageri, husbyggnation, mark och anläggning, ventilation eller plåtslageri.

Källa: skolverket.se

Annonser