Internet är INTE kunskapens källa

Nej, åtminstone om man läser en delrapport av den senaste PISA-studien. Den visar nämligen att de elever som använder datorer och internet allra mest, också är de som presterar sämst på PISA-proven. Lärarnas riksförbund uppmanar till en satsning på såväl lärare och IT, och i den ordningen.

IT ger sämre studieresultat

Internet är INTE kunskapens källa

Att IT fått en allt större plats i klassrummet går knappast att förneka. Och nu pekar alltså siffrorna från PISA-studien på att implementeringen av IT i skolan i stor utsträckning gett negativa följder på elevernas studieresultat. Bo Hansson, ordförande Lärarnas Riksförbund, är inte förvånad över utvecklingen och menar på att problematik uppstår när datorer och IT blir mer av ett tidsfördriv och nöje än ett ändamål för lärande.

– Datorer och IT ska användas mer genomtänkt och medvetet än idag. Att de 15-åringar som surfar mer än fyra timmar om dagen presterar sämre i matematik och läsförståelse, är en tydlig signal om att den nya tekniken inte används för att utveckla lärandet, säger han.

Mycket tid spenderas online – även under skoltid

PISA-studien visar att svenska elever i snitt är online 38 minuter varje dag. Men det är bara under skoltid. 18 procent använder internet så mycket som en till fyra timmar per skoldag medan en mindre andel, sex procent, använder internet över fyra timmar varje dag - på skoltid! Det är också de elever som har högst tid online på skoltid som presterar de absolut lägsta resultaten i läsförståelse och matematik såväl som digital läsning och digital matematik.

Hur mycket sitter du själv online under en skoldag?

Källa: Skolvärlden

[Facebook:like]