80% antagna på sitt förstahandsval i Göteborg

Fyra av fem antagna på förstahandsval

80% antagna på sitt förstahandsval i Göteborg

I Göteborg har nu de första siffrorna för gymnasievalet för läsåret 15/16 kommit ut. Där går det bland annat att utläsa att fyra av fem elever kommit in på sitt förstahandsval. Siffran, som är aningen lägre än förra läsåret, gäller förstahandsval för både utbildning och skola.

Totalt har 9 435 elever antagits till gymnasiet för läsåret 15/16 i Göteborgsregionen. 5 783 av dessa elever har blivit antagna på kommunala skolor medan resterande 3 652 elever läser på fristående gymnasieskolor.

Fortsatt stark trend

Trenden de senaste åren har varit att de teoretiska programmen är populärast och det ser inte ut att ändra på sig. För de praktiskt inriktade yrkesutbildningarna går det desto trögare.

– Generellt sett märks det ett minskat intresse från ungdomarna, säger Michael Enghag, verksamhetschef för Framtidsgymnasiet i Göteborg.

Allra populärast är Samhällsvetenskapsprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet, Ekonomiprogrammet, Teknikprogrammet samt Estetiska programmet – samtliga teoretiska utbildningar.

Ett yrkesprogram som bryter mönstret

Om den generella trenden är att det går trögt för yrkesprogram så är Vård- och omsorgsprogrammet ett program som går i motsatt riktning. Inför läsåret 15/16 är det nämligen ett av tre program som ökat mest i Göteborgsregionen. De två övriga programmen som ökat mest är Naturvetenskapsprogrammet samt Ekonomiprogrammet.

Källa: gp.se

[Facebook:like]