Svara på vår undersökning om gymnasievalet och ha chans att vinna presentkort á 1 000 kr på Filmstaden! ✨📽️ Gör undersökningen här!

Plugga 3:an utomlands - Forum

2009-09-15 21:29   ?
Hej, jag går nu i 2an på 'Teknik - Produktutveckling och Entreprenörskap'. Skulle väldigt gärna vilja studera utomlands ett år som då skulle få bli i 3an, men jag tror själv att det skulle vara omöjligt med tanke på att man måste få sina betyg i alla ämnen så att jag kan söka till högskola. Har tänkt mig läsa vidare till civilingenjör inom väg & vattenkonstruktion. Så kan man läsa 3an utomlands och få med allt jag behöver för att söka in på högskola? Eller är jag alldeles för sent ute?

RE: Plugga 3:an utomlands
2009-09-17 10:16   Ann
Hej, Jag tror inte att det är omöjligt för dig att läsa 3:an utomlands, dock är det viktigt att du kollar upp ifall ingenjörsutbildningen har några särskilda behörighetskrav. Jag vet ju inte vart du vill studera, men det går ju att läsa ett IB-år utomlands eller att gå ett High School-year i USA, Australien och liknande... Saxat från den här sidan under "Utlandsstudier -> High School": Högskoleverket är den myndighet som bestämmer hur utländska (och internationella) gymnasiebetyg ska värderas. Sökande med utländsk gymnasieutbildning konkurrerar i urvalsgrupp III. Platserna fördelas mellan urvalsgrupperna utifrån antalet behöriga sökande i respektive grupp. En sökande som har utländskt gymnasiebetyg kan även göra högskoleprovet under förutsättning att personen är behörig, och då kommer han eller hon att konkurrera i både urvalsgrupp III och i urvalsgrupp HP. Från och med antagningen till höstterminen 2010 kommer utländska betyg att värderas i en egen urvalsgrupp i enlighet med de förändringar i tillträdesreglerna som regeringen beslutat om. Ta kontakt med en utbildningsförmedlare som EF eller liknande, eller med en skola, så får du reda på dina alternativ. De har ju säkerligen varit med om liknande situationer tidigare :)

RE: Plugga 3:an utomlands
2009-09-17 17:06   Zache
Behörighetskraven för civilingenjörsutbildningen jag har tänkt mig är Fysik B, Kemi A och Matematik E, alla med minst godkänt. Dom 3 ämnena läser jag inte förräns i 3an, så finns det utbildningar utomlands som ger mig betyg i dessa? Dom dära intagningsgrupperna du pratar om, är min chans att komma in på högskoleutbildning mindre om jag pluggat utomlands än i Sverige? För jag har ingen lust att läsa ett extra år hemma för att komma in på högskola, så skippar ja hellre året utomlands. Tack på förhand :)

RE: Plugga 3:an utomlands
2010-04-16 11:07   Carina
Jag skulle föreslå att du kontaktar den utländska skolan du är intresserad av liksom SYV på din gymansieskola, för att ta reda på om motsvarande kurser du behöver finns på den utländska skolan och om de kan bli tillgodoräknade i ditt svenska betyg. Det verkar som att du redan vet vilken utbildning du tänker söka till efter gymnasiet, så kontakta även dem för att ta reda på om utländska betyg minskar dina möjligheter att skaffa extra meritpoäng inför ansökan till universitet/högskolan.

Så funkar det

Hitta en gymnasieskola du är intresserad av


Gör en intresseanmälan


Skolan kontaktar dig med mer information