Så blir du väktare

Hur blir man väktare i gymnasiet? Vad ska man välja för program? Vad har en väktare i lön? Läs mer om yrket här.

Så blir du väktare

Väktare – hitta utbildning på:

Barn- och fritidsprogrammet

Hur blir man väktare på gymnasiet?

Det finns utbildningar till väktare på en del skolor som erbjuder Barn- och fritidsprogrammet med inriktning Socialt arbete. För att kunna arbeta som väktare måste man ha en väktarutbildning. Det finns till exempel väktarutbildningar som anordnas av exempelvis Bevakningsbranschens Yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Vad gör en väktare?

Jobbet som väktare innebär att du kan bevaka många olika områden. Som ronderande väktare åker man runt och bevakar flera olika fastigheter, det kan till exempel vara kontorslokaler, industrier eller varuhus. Som stationär väktare jobbar man istället med att övervaka till exempel in- och utpasserande till olika lokaler. Det finns också andra typer av väktare som jobbar med att upprätthålla ordningen vid olika slags evenemang. Många gånger är B-körkort ett krav för att jobba som väktare.

Den viktigaste uppgiften som väktare är att förebygga och förhindra bränder, olyckor och brott. Väktare är anställda på auktoriserade bevakningsföretag. Med ytterligare utbildning kan väktare också få uppgifter som larmoperatör, hundförare, värdetransportör eller butikskontrollant. Andra typer av väktare är personskyddsväktare, ordningsvakt och skyddsvakt.

Framtidsutsikter för väktare

Arbetsförmedlingens bedömning är att väktare kommer att möta en god arbetsmarknad både om man kollar på fem och tio års sikt.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar väktare och ordningsvakter?

30 100 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Säkerhet
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida