Så blir du universitets- och högskolelärare

Drömmer du om att jobba med ungdomar och vill lära ut? Här kan du läsa mer om vad som krävs för att bli universitets- och högskolelärare, löner och vad du ska plugga på gymnasiet!

Så blir du universitets- och högskolelärare

Universitets- och högskolelärare – hitta en utbildning på:

Ekonomiprogrammet  Naturvetenskapsprogrammet

Samhällsvetenskapsprogrammet

Så blir du universitets- och högskolelärare

Ett första steg till att bli universitets- och högskolelärare är att gå på en högskoleförberedande utbildning. Förslagsvis på Naturvetenskaps-, Teknik- Samhällsvetenskaps- eller Ekonomiprogrammet. Du får då med dig den behörighet och kunskap som du behöver för att söka vidare in på högskolan eller universitet. Efter gymnasiet behöver du läsa ett program på grundnivå inom det ämnesområde du vill bli universitets- och högskolelärare i.

När du är klar med din grundexamen kan du studera vidare på avancerad nivå för att få en titel som universitets- och högskolelärare, exempelvis lektor, adjunkt eller professor. För att bli en lektor så måste du ha skrivit en doktorsavhandling efter din grundexamen. Professor blir du när du har gjort väldigt mycket forskning och därmed kan leda forskningen vid ett universitet eller högskola. Det finns alltså inget specifikt program eller linje att läsa på högskolan eller universitetet. För att bli universitets- och högskolelärare så studerar du en högskolepedagogisk utbildning som du är intresserad av efter du har tagit din grundexamen.

Vad gör en universitets- och högskolelärare?

En universitets- och högskolelärare har som huvudsyfte att lära ut och undervisa högskoleelever på en informativt och intressant sätt. I arbetet ingår att utveckla och planera undervisningen du håller i. Du kommer även att handleda studenter i deras arbete, som du sedan kommer att examinera och bedöma. Beroende på vilken titel du har som universitets- och högskolelärare så kan arbetssättet se lite olika ut. Men den största likheten är att du mer eller mindre undervisar samtidigt som du skriver och forskar om ett ämnesområde du är intresserad av.

Framtidsutsikter för en universitets- och högskolelärare

Det finns universitets- och högskolelärare som till största del arbetar med att undervisa studenter. Men det finns även de som huvudsakligen sysslar med att forska i ett visst ämnesområde. Beroende på vad du är mest intresserad av så finns det flera högskolor och universitet som du kan arbeta på. Därför finns det stora möjligheter för dig som vill bli universitets- och högskolelärare att finna en arbetsplats där du kan forska och undervisa nyblivna studenter.

Källa:Arbetsförmedlingen

Vad tjänar en universitets- och högskolelärare?

49 500 kronor kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Pedagogiskt arbete
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida