Så blir du trafiklärare

Vill du arbeta som trafiklärare i framtiden? Här kan du läsa mer om vad en trafiklärare gör och hur du ska välja i gymnasiet.

Så blir du trafiklärare

Trafiklärare – Hitta utbildning på:

Barn- och fritidsprogrammet  Fordon- och transportsprogrammet

Hur blir man trafiklärare på gymnasiet?

För att bli trafiklärare måste man gå en utbildning under 1,5 år efter gymnasiet, för att komma in på utbildningen ska man ha haft B-körkort i tre år. Därför kan det vara bra att gå ett program som erbjuder körkortsutbildning på gymnasiet och eftersom trafiklärare arbetar och lär ut mycket om personbilar kan Fordon- och transportprogrammet vara ett bra val. Eftersom det är viktigt att vara pedagogisk och ha god hand med ungdomar, kan också barn- och fritidsprogrammet vara ett bra alternativ för dig som vill bli trafiklärare.

Vad gör en trafiklärare?

En trafiklärare undervisar elever som ska ta körkort för motorcykel, personbil, buss, släpfordon eller lastbil. Undervisningen är både teoretisk och praktisk, där den teoretiska biten ofta sker i grupp. Läraren lär eleven om trafikregler, trafikvett och trafikmiljö. Under körlektionerna ansvarar för att eleverna ska få möjlighet att köra i olika miljöer, bland annat mörker och halka och även avgör när eleven är redo för uppkörning. Trafiklärare kan ha oregelbunden arbetstid på grund av teoriundervisning och mörkerkörning som är förlagd till kvällstid.

Trafiklärare måste vara pedagogiska och kunna ge stöd, speciellt eftersom att många elever är väldigt nervösa när de lär sig köra bil även att tåla stress är viktigt då det är en stressig miljö i många olika trafiksituationer. I många fall äger trafikläraren en egen trafikskola, det går även att att bli trafikinspektör.

En trafikinspektör är anställd av Trafikverket och arbetar huvudsakligen med att examinera körkortsaspiranter, förarprov och ha hand om yrkestrafikprov, för exempelvis taxiförarlegitimation. En trafikinspektör kan göra en påbyggnadsutbildning för att ha ansvar för tillsynen av trafikskolornas och trafikplatsens verksamhet och ge tillstånd att bedriva dessa verksamheter.

Framtidsutsikter för trafiklärare

Det är fler personer som skaffar körkort under de senaste åren, vilket har bidragit till att det finns en större efterfrågan av trafiklärare. Dock finns det stora skillnader mellan olika områden i landet och vid vilken ålder man skaffar körkort. Det finns även en fortsatt efterfrågan på trafiklärare som utbildar yrkeschaufförer.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar en trafiklärare?

31 100 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Pedagogiskt arbete
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida