Så blir du trädgårdsmästare

Vill du läsa till trädgårdsmästare i gymnasiet? Här får du veta vilket program du ska välja och vad man gör som trädgårdsmästare.

Trädgårdsmästare – hitta utbildning på:

Naturbruksprogrammet

Hur blir man trädgårdsmästare på gymnasiet?

För dig som vill bli trädgårdsmästare är ett bra val att läsa Naturbruksprogrammet med inriktning Trädgård. Utbildning till trädgårdsmästare kan även finnas inom yrkeshögskolan.

Om yrket trädgårdsmästare

Som trädgårdsmästare planerar och leder du arbetet vid trädgårdsföretag eller parkanläggningar. Du kan vara anställd eller egen företagare. Planering är en av dina viktigaste uppgifter som trädgårdsmästare. I parkanläggningar och stora trädgårdar organiserar du och utför även sysslor som gräsklippning, sådd, plantering, ogräsrensning och beskärning av träd. Som trädgårdsmästaren ansvarar man för att odla rätt volymer, att tajmingen är rätt så att plantor är klara när de behövs i parken eller ska gå till försäljning.

Det är ett fritt arbete som kräver att man kan arbeta självständigt och planera. Ekonomisk planering och redovisning igår också i ditt arbete som trädgårdsmästare! En arbetsuppgift kan även vara handledning av personal.

Framtidsutsikter för trädgårdsmästare

Det finns ingen långsiktig prognos för yrket på Arbetsförmedlingens hemsida. Arbetsmarknaden har förbättrats något för trädgårdsarbetare, men bedömningen är att det kommer vara hård konkurrens om jobben. För de trädgårdsarbetare som har relevant utbildning är jobbmöjligheterna större.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar en trädgårdsanläggare m.fl.?

27 700 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020