Så blir du tandskötare

Här kan du läsa mer om vad en tandskötare arbetar med, yrkets lön och hur du ska välja i gymnasiet.

Så blir du tandskötare

Tandskötare – Hitta utbildning på:

Naturvetenskapsprogrammet

Hur blir man tandskötare på gymnasiet?

Tandsköterska/Tandskötare blir du om du läser en eftergymnasial utbildning på yrkeshögskolan på 1,5 år. För att vara behörig till denna utbildning krävs grundläggande behörighet för högskolestudier. En bra utbildning på gymnasiet som förbereder dig för en karriär inom hälsa och sjukvård är naturvetenskapsprogrammet.

Vad gör en tandskötare?

Som tandskötare arbetar du med tandvård och förebyggande tandvård tillsammans med tandläkaren. Du delger även dina patienter tandhälsoinformation. Förutom att assistera tandläkaren har du som tandskötare även självständiga arbetsuppgifter av olika slag. Du assisterar även tandläkaren i undersökningen. I arbetsuppgifterna som tandsköterska ingår också att rengöra och sterilisera instrument, liksom att se till att det finns utrustning och arbetsmaterial framme och i ordning

Framtidsutsikter för tandskötare

Efterfrågan på tandskötare förväntas vara stor under de kommande åren. Du som nyexaminerad tandskötare kommer därför att ha mycket goda chanser till jobb direkt efter studenten.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar en tandskötare?

28 300 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Hälsa och sjukvård
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida