Så blir du systemförvaltare

Vad gör en systemförvaltare och hur blir man det? Vi berättar mer om yrket som systemförvaltare, yrkets lön och vad du bör välja på gymnasiet för att bli det.

Så blir du systemförvaltare

Systemförvaltare – Hitta utbildning på:

Teknikprogrammet  El- och energiprogrammet *

* Kräver extra kurser för behörighet

Hur blir man systemförvaltare på gymnasiet?

Om du vill arbeta som systemförvaltare efter gymnasiet behöver du oftast ha en högskoleutbildning inom data- och systemvetenskap och även ha erfarenhet från yrket som systemutvecklare. Ett bra program att studera på gymnasiet om du vill arbeta som systemförvaltare är Teknikprogrammet och El- och energiprogrammet med inriktning mot Dator- och kommunikationsteknik (förutsatt att du lägger till de kurser som behövs för att nå högskolebehörighet).

För att studera data- och systemvetenskap på högskola behöver du ha godkänt i följande ämnen från gymnasiet:

• Grundläggande behörighet
  • Matematik 2a (alt. 2b eller 2c)
  • Samhällskunskap 1b (alt. 1a1 + 1a2)

Vad gör en systemförvaltare?

Som systemförvaltare arbetar du med att sköta om driften av IT-system på företag eller organisationer. Du ser till att företaget använder sig av relevant och användbar mjukvara och system för till exempel löner, ekonomi eller säkerhet och ser till att de anställda förstår programmen och systemen och vet hur de ska använda dem.

Du behöver konstant vara uppdaterad på vad som sker inom IT-branschen och ha koll på uppdateringar och nya system eller mjukvara. Du sköter kontakter med de externa parter som levererar tjänster och system till verksamheten.

Det är ett yrke som kräver att du är ansvarsfull, har en bra beslutsförmåga, har ett ordningssinne, en pedagogisk förmåga, kan samarbeta med andra, att du är strukturerad och utvecklingsinriktad.

Framtidsutsikter för systemförvaltare

Enligt Arbetsförmedlingens arbetsmarknadsprognos så är det i dagsläget en liten konkurrens om jobben som systemförvaltare, vilket innebär att det är relativt lätt att få jobb inom yrket. Prognosen för 10 år framåt visar att konkurrensen om jobb fortsätter bli mindre.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar en systemförvaltare?

46 300 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Data & IT
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida