Så blir du studie- och yrkesvägledare

Är du intresserad av att jobba med ungdomar för att hjälpa dem välja utbildning och yrke? Här får du information om yrket som studie- och yrkesvägledare.

Så blir du studie- och yrkesvägledare

Studie- och yrkesvägledare – Hitta utbildning på:

Naturvetenskapsprogrammet  Samhällsvetenskapsprogrammet

Hur blir man studie- och yrkesvägledare på gymnasiet?

För att bli studie-och yrkesvägledare krävs det att man har en utbildning från högskola eller universitet, och är en treårig utbildning. För att studera till studie- och yrkesvägledare behöver man ha en Grundläggande behörighet, Samhällskunskap A alternativt Samhällskunskap 1b (1a1+1a2). Passande gymnasiala utbildningar är Samhällsprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet.

Vad gör en studie- och yrkesvägledare?

Som studie- och yrkesvägledare hjälper och informerar man de som behöver rådgivning inför valet av utbildningar och yrken. Det handlar om att leda de som behöver hjälp och förstå deras ambitioner, mål och förutsättningar inför dessa val. En central del i yrket är att samtala med de människor som söker hjälp och därmed bör studie- och yrkesvägledaren ha en bra kommunikativ- och pedagogisk förmåga och kunna vara inspirerande och stödjande. Man kan arbeta med grund- och gymnasieskolor, kommunala vuxenutbildningar, universitet och högskolor och på privata företag.

Framtidsutsikter för studie- och yrkesvägledare

I dagsläget är det en konkurrens om jobben för studie- och yrkesvägledare enligt Arbetsförmedlingen. Prognosen fortsätter över de kommande fem åren.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar en studie- och yrkesvägledare?

35 800 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Pedagogiskt arbete
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida