Så blir du sotare

Hur blir man sotare i gymnasiet? Vilket gymnasieprogram ska man gå? Se yrkets lön och läs mer om yrket sotare/skorstensfejare här.

Så blir du sotare

Sotare - hitta utbildning på:

Se alla yrkesprogram* Högskoleförberedande program

* Kräver särskild behörighet

Hur blir man sotare/skorstensfejare på gymnasiet

För att bli sotare behöver du ha en examen från högskoleförberedande program alternativt ha examen från yrkesprogram samt särskild behörighet (lägst betyg E) i Svenska 2 (Svenska 3 krävs inte) och Samhällskunskap 1a1 och 1a2 eller 1b. För att bli sotare kan du läsa skorstensfejarutbildning med inriktning brandskydd, miljö och energi som ges av myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Vad gör en sotare/skorstensfejare?

Som skorstensfejare arbetar man inom området brandskydd och energi. Arbetsuppgifterna kan variera en del beroende på vad man jobbar i för typ av område - är det till exempel ett villaområde eller industrikvarter, landsbygd eller stad.

I jobbet ingår det till exempel att rensa skorstenar från sot för att minska riskerna för brand och för att göra eldningen mer effektiv. Det kan även ingå i jobbet att kontrollera värme- och ventilationsanläggningar så att de fungerar som de ska och att ge råd om vilka regler som gäller vid installation av eldstäder eller hur man eldar på bästa sätt.

Det är kommunen som är ansvariga för sotning. Som skorstensfejare är man därför oftast anställd av entreprenadföretag som anlitas av kommunen. Vissa kommuner driver sotningsverksamheten själva och då kan man vara anställd direkt av kommunen.

Framtidsutsikter för sotare/skorstensfejare

Arbetsförmedlingen har ingen prognos för hur jobbmöjligheterna för sotare/skorstensfejare ser ut i framtiden.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar en skorstensfejare?

32 800 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Sanering & renhållning
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida