Så blir du röntgensjuksköterska

Hur blir man en röntgensjuksköterska på gymnasiet? Vad gör en röntgensjuksköterska? Hur ser framtidsutsikterna ut och vad tjänar man? Du hittar alla dina svar här!

Så blir du röntgensjuksköterska

Röntgensjuksköterska – hitta utbildning på:

Naturvetenskapsprogrammet  Vård- och omsorgsprogrammet*

*Kräver extra kurser för behörighet

Hur blir man röntgensjuksköterska på gymnasiet

För att kunna plugga vidare till röntgensjuksköterska efter gymnasiet kan du välja att läsa Naturvetenskapsprogrammet som ger dig högskolebehörighet. Du kan även läsa Vård- och omsorgsprogrammet som är ett yrkesprogram och lägga till grundläggande högskolebehörighet samt kurserna Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Utbildningen till röntgensjuksköterska är tre års studier på högskola/universitet.

Letar du efter universitets- eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till Röntgensjuksköterska på universitetsnivå.

Vad gör en röntgensjuksköterska?

Som röntgensjuksköterska jobbar du både med människor och med teknik. Omvårdnad av patienter kombineras med undersökningar med teknisk avancerad utrustning. I yrkesrollen utför du olika slags röntgenundersökningar som skiktröntgen, magnetkamera och CT-skanning. Utöver det assisterar röntgensjuksköterskor läkare vid vissa behandlingar. Att jobba som röntgensjuksköterska kräver legitimation.

Det kan vara bra att veta att Röntgensjuksköterskeprogrammet på högskola eller universitet skiljer sig från det vanliga Sjuksköterskeprogrammet, därför är det viktigt att tänka igenom vilken typ av sjuksköterska du vill utbilda dig till innan du bestämmer dig för vilket program du ska gå.

Framtidsutsikter för en röntgensjuksköterska

Det kommer finnas mycket goda möjligheter till jobb som röntgensjuksköterska både på ett och fem års sikt.

Källa: Arbetsförmedingen

Vad tjänar en röntgensjuksköterska?

36 400 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2021

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Hälsa & sjukvård
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida