Så blir du resesäljare

Arbeta som resesäljare i framtiden! Här hittar du information om vad en resesäljare gör, yrkets lön och hur du ska välja på gymnasiet.

Så blir du resesäljare

Resesäljare – Hitta utbildning på:

Ekonomiprogrammet Försäljnings- och serviceprogrammet

Humanistiska programmet

Hur blir man Resesäljare på gymnasiet?

För att få jobba som resesäljare kan du välja att plugga det yrkesförberedande programmet hotell- och turismprogrammet och bli förberedd för jobb direkt efter studenten. När man jobbar med resor och turism kommer du att ha kontakt med människor ifrån hela världen. Det kan därför vara bra att han kunskap om andra länder och kulturer men även en språkkompetens är bra att ha som resesäljare. På humanistiska programmet med inriktning språk får du fördjupade kunskaper i kultur och språk. Du blir även behörig att plugga vidare på högskolan om du vill fördjupa dina kunskaper efter studenten. Som resesäljare är det även bra om du har kunskap om service och handel, en bra gymnasieutbildning att gå för att lära sig just detta är handels- och administrationsprogrammet med inriktning handel och service. Som säljare är det också bra att ha kunskap inom ekonomi. Därför är ekonomiprogrammet också ett bra alternativ!

Vad gör en Resesäljare?

Som resesäljare är det ditt jobb att hjälpa hitta drömresor till kunderna och hjälpa dem att sätta ihop smarta lösningar. Arbetsuppgifterna är väldigt varierande och du kan jobba med såväl privatpersoner som att hjälpa företag att hitta smarta lösningar på affärsresor. Som resesäljare är det viktigt att du ger kunden bra service och försöker lyssna på vad den är ute efter för typ av resa. Du kan jobba på en resebyrå eller hos en researrangör.

Framtidsutsikter för Resesäljare

Resebranschen påverkas till stor del av hur stort intresse det finns för resor och hur mycket resor folk köper. Den tekniska utvecklingen innebär att allt fler väljer att boka och planera sina resor på internet. Detta innebär tyvärr att behovet av en duktig resesäljare minskar. Däremot ökar intresset för resesäljare med kompetens inom IT. För att öka chanserna till jobb som resesäljare är därför it kompetens eftertraktat.

Arbetsförmedlingen bedömer att det över fem års sikt kommer vara fortsatt tuff konkurrens om jobben för resesäljare.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Resesäljare och trafikassistenter m.fl.

30 800 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Försäljning, inköp och marknad
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida