Så blir du rektor

Vill du arbeta som rektor i framtiden? Här kan du läsa mer om yrket, yrkets lön och hur du ska välja på gymnasiet.

Så blir du rektor

Rektor – Hitta utbildning på:

Ekonomiprogrammet  Naturvetenskapsprogrammet

Samhällsvetenskapsprogrammet

Hur blir man rektor?

De allra flesta som blir rektorer har arbetat som lärare eller studie- och yrkesvägledare tidigare. Man läser då en statlig rektorsutbildning som erbjuds skolledare både inom det offentliga skolväsendet och på fristående skolor.

Det kan därför vara smart att läsa något av de högskoleförberedande programmen till exempel Samhällsvetenskaps-, Naturvetenskaps-, Teknik- eller Ekonomiprogrammet på gymnasiet om du vill bli rektor. Väljer du att läsa ett av gymnasiets yrkesprogram måste du tänka på att läsa till de ämnen du behöver för att ha den behörighet som krävs för att vara behörig till lärarprogrammet eller studie- och yrkesvägledarprogrammet. Man läser då en statlig rektorsutbildning som erbjuds skolledare både inom det offentliga skolväsendet och på fristående skolor. Länka yrkena i texten

Vad gör en rektor?

I jobbet som rektor ser du till att eleverna på din skola eller inom ditt utbildningsområde får så bra undervisning som möjligt. Du är den som leder och planerar arbetet och har ansvaret för personal, budget och utveckling.

Som rektor är du den som anställer personal och svarar för fortbildning. Är det till exempel så att någon i personalen inte trivs eller inte sköter sitt arbete är det ditt ansvar att reda ut situationen.
Det är också rektorn som har ansvaret för schemaläggning och uppföljning av utbildningen. Du är även ansvarig för skolans arbetsmiljö och ska se till att elever och alla som arbetar på skolan trivs och får de bästa förutsättningarna för att göra ett så bra jobb som möjligt.

Framtidsutsikter för rektorer

Arbetsförmedlingen har för tillfället inga jobbutsikter för yrket.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar en rektor?

52 300 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020