Så blir du präst

Hur blir man präst på gymnasiet? Vad gör en präst? Här kan du läsa mer om yrket präst, lön och hur du ska välja i gymnasiet.

Så blir du präst

Präst – Hitta utbildning på:

Humanistiska programmet  International Baccalaureate

Samhällsvetenskapsprogrammet

Hur blir man präst på gymnasiet?

För att kunna arbeta som präst behöver du ha en examen från högskola eller universitet i teologi eller religionsvetenskap. Om du vill studera på Teologiska programmet behöver du ha grundläggande högskolebehörighet från gymnasiet, och passande gymnasiala utbildningar kan vara Humanistiska programmet, International Baccalaureate och Samhällsvetenskapsprogrammet.

Vad gör en präst?

Att arbeta som präst innebär mer än att vara en ledare inom kyrkan, det innebär också att vara en medmänniska och ett stöd för de som behöver din hjälp och vägledning genom livets alla skeden. Dina främsta arbetsverktyg är din personlighet och din kristna tro. Arbetsuppgifter som präst kan vara att hålla i gudstjänster och mässor, predikar och undervisar om den kristna tron och förrättar dop, vigslar och begravningar. Du tar även hand om arbetet med konfirmationer och konfirmander.

Bra förmågor och egenskaper hos präster är: Att kunna lyssna på de omkring sig, inneha en ledarskapsförmåga, vara psykiskt stabil, stresstålig och kunna prata inför stora grupper av människor.

Framtidsutsikter för präster

Arbetsförmedlingen utför ingen arbetsmarknadsprognos för detta yrke.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar en präst?

42 400 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2017