Så blir du möbelsnickare

För att bli möbelsnickare är det ett bra val att läsa Industritekniska programmet med inriktning Produkt och maskinteknik, Bygg- och anläggningsprogrammet eller att välja Hantverksprogrammet med inriktning Finsnickeri på gymnasiet. Det finns också möbelsnickarutbildning på fristående skolor. [Youtube:RGrNZ2vEhj8] Möbelsnickare är att kreativt arbete där du som yrkesverksam reparerar gamla möbler o ...

Hur blir man möbelsnickare?

Möbelsnickare – Hitta utbildning på:

Bygg och anläggning  Hantverk  Industri

Hur blir man möbelsnickare på gymnasiet?

Vad gör en möbelsnickare?

Möbelsnickare är att kreativt arbete där du som yrkesverksam reparerar gamla möbler och tillverkar nya. Du kan som möbelsnickare samarbeta med både konstruktörer och formgivare. Detta är ett hantverksarbete där du i dagligen arbetar med verktyg och maskiner av olika slag.

Arbetet kan innehålla moment där du måste välja ut rätt virke, såga upp rätt storlek på bitarna samt lägg till det sista lagret lack på träytan. Om du arbetar som möbelsnickare inom industrin kan du också vara inriktad på att ta fram modeller till nya möbler som ska serietillverkas.

Framtidsutsikter för möbelsnickare

Det finns ingen specifik prognos för just yrket Möbelsnickare. Arbetsförmedlingens bedömning för träarbetare generellt bedöms dock som medelgod på fem och tio års sikt.

För utbildade och erfarna träarbetare är jobbmöjligheterna fortsatt goda. För nyexaminerade som söker lärlingsanställning kan det dock vara hårdare konkurrens om jobben.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Fin-, inrednings- och möbelsnickare

27 700 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2017