Jobba med miljövårdsyrken efter gymnasiet

Miljövårdsyrken – Hitta utbildning på:

Natur  Teknik

Jobba med Miljövårdsyrken efter gymnasiet

Om du vill jobba inom miljövård i framtiden passar det bra att läsa ett högskoleförberedande gymnasieprogarm med naturvetenskaplig eller teknisk inriktning, exempelvis Naturvetenskapsprogrammet eller Teknikprogrammet. Efter gymnasiet är det gångbart att läsa vidare på en naturvetenskaplig eller teknisk högskoleutbildning. Det finns också rent miljövetenskapliga program samt många olika ingenjörsutbildningar med miljöinriktning. Ett annat alternativ är att gå en YH-utbildning inom hållbart byggande.

Vad gör man när man jobbar inom miljövårdsyrken?

Det finns flera olika yrkesgrupper som ingår inom miljövård. Inom yrkesgruppen miljövård jobbar man med att förebygga och minska skador på vår miljö. Målet med arbetet är att skapa ett ekologiskt hållbart samhälle, ett samhälle som inte förstörs av människans aktiviteter.

Exempel på konkret yrkestitlar inom miljövård är bland annat: Miljö- och hälsoskyddsinspektörer, Miljösamordnare, Miljöinformatörer, Miljörevisorer, Miljöingenjörer, Miljökonsulter och Miljöhandläggare.

Framtidsutsikter inom miljövårdsyrken

Det finns ingen samlad information om framtidsutsikter för yrkesgruppen miljövård.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Miljö- och hälsoskyddsinspektörer

37 300 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2021