Så blir du maskiningenjör

Vill du veta hur man blir maskiningenjör? Vilket gymnasieprogram ska man läsa? Hitta mer info om yrket och lönen här.

Så blir du maskiningenjör

Maskiningenjör – Hitta utbildning på:

Naturvetenskapsprogrammet  Teknikprogrammet

Hur blir man maskiningenjör på gymnasiet?

För dig som vill bli maskiningenjör efter gymnasiet är det bra att välja ett högskoleförberedande gymnasieprogram,  framförallt naturvetenskapsprogrammet eller teknikprogrammet. För att kunna läsa vidare till maskiningenjör efter gymnasiet krävs det nämligen en eftergymnasial utbildning på högre nivå.

Utbildning till maskiningenjör finns på ett flertal orter i landet. Civilingenjörsutbildningar ä fem år långa, medan högskoleingenjörsutbildningar är tre år långa. Idag finns även utbildningar som ges som ett fjärde år efter gymnasiets Teknikprogram, som leder till gymnasieingenjörsexamen.

För dig som saknar den behörighet som krävs för att söka till en högskole- eller civilingenjörsutbildning finns även möjlighet att läsa ett tekniskt basår eller en teknisk bastermin för att komplettera med de ämnen du saknar efter gymnasiet.

Vad gör en maskiningenjör?

En maskiningenjör är med i den komplicerade tillverkningsprocessen i ett industriföretag, konstruerar nya mekaniska produkter och är med i hela tillverkningskedjan från ritning och protokoll till test och produktion. Maskiningenjörer kan ha många olika uppgifter i tillverkningsprocessen. Vanliga roller att ha som maskiningenjör är konstruktör eller produktionsingenjör.

Framtidsutsikter för yrket maskiningenjör

Arbetsförmedlingens prognos för yrket maskiningenjör visar på goda möjligheter att få jobb både på fem och tio års sikt. Idag är det för få som utbildar sig till maskiningenjörer jämfört med vad som behövs.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar en Civilingenjörs inom maskinteknik

45 400 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2021