Så blir du marknadskoordinator

Vill du arbeta som marknadskoordinator? Här kan du läsa mer om yrket, lön och hur du ska välja på gymnasiet.

Så blir du marknadskoordinator

Marknadskoordinator – Hitta utbildning på:

Ekonomiprogrammet  Estetiska programmet

Försäljnings- och serviceprogrammet

Hur blir man Marknadskoordinator på gymnasiet?

För att bli marknadskoordinator krävs det att du har en examen ifrån högskolan, gärna inom journalistik, media- och kommunikation eller marknadsföring. En bra grund inför högskolestudier inom marknadsföring och kommunikation är Estetiska programmet, Estetik och media och Samhällsvetenskapsprogrammet Medier, information och kommunikation. Båda programmen är högskoleförberedande och du kommer att få en bra grund inför dina studier på högskolan.

Vad gör en Marknadskoordinator?

Som marknadskoordinator kommer du att få jobba med marknadsföring och analys. Det kan se väldigt olika ut beroende på vilken arbetsplats som du jobbar på. Förutom att skapa grafiskt material och annat marknadsföringsmaterial kommer du även att få samla in och analysera data, planera events, jobba med sociala medier och PR.

Som marknadskoordinator kommer du därför att få jobba såväl analytiskt som praktiskt och kreativt. Viktiga egenskaper för dig som jobbar med marknadsföring är analytisk, kreativ och att vara en god kommunikatör.

Framtidsutsikter för Marknadskoordinator

Arbetsförmedlingen ger inte ut någon prognos för yrket marknadskoordinator.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar en Marknadskoordinator?

47 400 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Försäljning, inköp och marknad
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida