Så blir du kyl- och värmepumpstekniker

Hur blir man kyl- och värmepumpstekniker? Vad gör en kyl- värmepumpstekniker? Här kan du läsa mer om yrket kyl- och värmepumpstekniker, lön och hur du ska välja gymnasiet.

Kyl- och värmepumpstekniker – Hitta utbildning här:

VVS- och fastighetsprogrammet

Hur blir man kyl- och värmepumpstekniker på gymnasiet?

För att bli kyl- och värmepumpsmontör kan du studera VVS- och fastighetsprogrammet på gymnasiet med inriktningen Kyl- och värmepumpsteknik. Du kan sedan studera vidare till kyl- och värmepumpstekniker på Yrkeshögskolan. Om du börjar jobba direkt som montör efter gymnasiet så kan du genom arbetserfarenhet utvecklas till att bli tekniker istället. Svenska Kyl & Värmepumpföreningen som är en branschorganisation tillhandahåller diplomering och certifiering av olika kunskapsnivåer inom yrket.

Letar du efter utbildning på yrkeshögskolan? Här hittar du utbildningar till Kyl- och värmepumpstekniker!

Vad gör en kyl- och värmepumpstekniker?

Som kyl- och värmepumpstekniker arbetar du med installeringar och service av värmepumpar och kylanläggningar men även ventilationssystem kopplat till dessa anläggningar. Arbetet varierar från att montera och reparera små aggregat och pumpar till att bygga och installera anläggningar för större lokaler och byggnader. Värmepumpar finns i vanliga villor, bostadshus, kontor och industrier medan kylanläggningar används i matbutiker, frysrum och ishallar. Praktiska uppgifter kan vara att dra rör och att installera elektriska komponenter.

Framtidsutsikter för en kyl- och värmepumpstekniker

Enligt både Arbetsförmedlingen och branschen själv kommer det att vara liten konkurrens om jobben som kyl- och värmepumpstekniker. Men enligt branschen själv finns det ett stort behov av personal. Detta innebär att du som har en utbildning inom området kommer ha stora jobbchanser de närmaste fem och tio åren.

Källa: Arbetsförmedlingen och Svenska Kyl & Värmepumpföreningen

Lönestatistik för Kyl- och värmepumpstekniker m.fl.

34 600 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Installation, drift & underhåll
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida