Så blir du kriminalvårdare

Är du intresserad av att jobba med säkerhet i en social och dynamisk miljö? Då kan kriminalvårdare vara för dig! Vi berättar hur man blir kriminalvårdare och mycket mer om yrket!

Kriminalvårdare – Hitta utbildning här:

Samhällsvetenskapsprogrammet    Vård- och omsorgsprogrammet

Hur blir man kriminalvårdare på gymnasiet?

Om du vill bli kriminalvårdare är det bra att läsa en gymnasieutbildning som ger allmän högskolebehörighet. De flesta nyanställda kriminalvårdare har någon form av eftergymnasial utbildning men minst treårig gymnasieutbildning, gärna inriktad mot arbete med människor. När du börjar arbeta som kriminalvårdare börjar du din anställning med 20 veckors betald utbildning. Det är mycket meriterande om du pratar svenska och engelska samt ett tredje språk.

Letar du efter universitets-eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till kriminalvårdare på universitetsnivå!

Vad gör en kriminalvårdare?

Är du bra på att aktivera och motivera andra människor? Är du en stabil person som tycker om att jobba i grupp? Kan du behålla ditt lugn även i besvärliga situationer? Då kanske du är intresserad av att bli kriminalvårdare.

Som kriminalvårdare arbetar du med de människor som sitter på kriminalvårdens anstalter och häkten. Du ansvarar för tillsyn, vård och aktivering av de intagna. Kriminalvårdare ska genom samtal och rådgivning försöka påverka de intagna att reflektera över sin situation. Till exempel kan det innebära att motivera en missbrukare att ändra sitt livsmönster eller söka behandling.

Framtidsutsikter för kriminalvårdare

Arbetsförmedlingens bedömning är att det kommer vara konkurrens om jobben för kriminalvårdare. På fem års sikt är bedömningen att det chanserna till jobb kommer vara små. Det är bättre jobbmöjligheter för personer som har eftergymnasial utbildning inom till exempel socialt arbete, beteendevetenskap och samhällsvetenskap.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Kriminalvårdare

28 600 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020